19 August 2010

Nikah Siam - (Final) Konsulat Malaysia

Added 25 July 2011
Saya baru dapat tahu yang sekarang proses pengesahan Sijil Nikah tidak lagi mengambil masa beberapa jam seperti sebelum ini. Proses akan memakan masa 1 hari bekerja. Maknanya, serahkan dokumen hari ni, esok baru boleh ambil balik. 

 Refer kepada blog berikut kerana malangnya website rasmi Konsular Malaysia tidak ada info ini:- http://wanzarma.blogspot.com/2011/05/surat-pengesahan-konsulat.html


Keesokkan paginya, seperti yang telah dijanjikan bersama dengan Ismail, kami bergerak ke Konsular Malaysia berhampiran pusat bandar Songkhla. Berbekalkan panduan yang diberikan oleh Ustaz Ismail, bangunan Konsular ditemui. Ia terletak berhampiran dengan Bank Islam Thailand @ Islamic Bank Of Thailand. Konsular sebenar dah berpindah dari tempat lama yang akan anda temui di Google Maps sekiranya anda search "Malaysian Consulate in Songkhla, Thailand".


View Consulate General Of Malaysia in Songkhla in a larger map

Masuk je dalam perkarangan Konsular dah nampak Jalur Gemilang berkibar megah. Rasa bangga plak bila tengok bendera kita di tempat yang dikelilingi bendera Thai. Saya bertanya pak guard depan pagar katner nak cop surat nie, dia tengok je dah tahu surat apa lalu terus mengarahkan saya ke belakang bangunan. Rupanya pejabat kat belakang bangunan utama dan bukan di dalam. Bila sampai, saya tengok dah ada 3 - 4 orang yang menunggu. Saya terus ke kaunter dan menyerahkan semua dokumen yang diminta dan saya diminta duduk. Masa duduk tu yang saya tahu kebanyakkan yang datang sebenarnya nak apply visa untuk masuk ke Malaysia. Yang serupa macam saya, ada seorang pakcik dari Pahang yang tak payah la saya sebut nama. Sembang punya sembang, saya dapat tahu yang pakcik ni tadi bayar RM3000 supaya pernikahannya diuruskan oleh ada mamat sorang nie. Ish ish ish, banyaknya habis duit, terdetik dalam hati.

Pakcik tadi dipanggil untuk tandatangan buku dan mengambil dokumen yang telah disahkan dan beredar pulang. Saya pun dipanggil untuk perkara sama tak lama lepas tu. Kos yang dikenakan oleh Konsular sebenarnya amat-amat berpatutan. Hanya Bht30 untuk sekeping dokumen. Surat nikah, sijil nikah, surat pengesahan nikah, fotostat IC (suami isteri), fotostat passport/pas sempadan (suami isteri) hanya berjumlah Bht210 (Bht30 x 7). Semua dokumen yang telah disahkan Konsular perlu difotostat dan salinannya diberikan pada Konsular (Ustaz Ismail dah bagitahu) jadi saya pun berjalan keluar nak gi fotostat tapi rupanya yang ramai-ramai di pos pak guard depan pagar tadi memang dah tahu. Mereka terus tanya dan offer diri untuk tolong fotostatkan dokumen saya dengan bayaran hanya Bht50. Semua urusan di Konsular Malaysia selesai dalam masa tak sampai 1 jam. Kerana dah plan nak balik Malaysia sebaik sahaja urusan selesai, kami minta Ismail hantar kami terus ke Stesen Bas. Disana, kami telah menaiki van-teksi (Bht180) untuk ke Sungai Golok dan terus masuk ke Rantau Panjang menggunakan motor-teksi (RM4) sambil berhenti untuk cop passport di sempadan.

Jadi, seperti yang diceritakan, sebenarnya tidaklah sepayah itu untuk melangsungkan @ menguruskan pernikahan anda sendiri di Hatyai, Songkhla. Memang seperti yang digembar-gemburkan oleh banyak pihak, semuanya boleh siap dalam masa 1 hari sekiranya anda plan dari awal dan bukan belasah macam yang saya buat. Bila sampai Hatyai, bergerak ke Majlis Agama Islam Songkhla untuk urusan pernikahan, surat dan sijil nikah serta surat pengesahan sijil nikah. Tak perlu nak menikah tempat lain dan buat surat tempat lain. Kemudian, terus ke Konsulat Malaysia di Songkhla untuk urusan pengesahan selepas solat Zohor.

Kos  @ Majlis Agama Islam Songkhla      : Bht 4500
        @ Konsulat Malaysia                       : Bht   210 
        @ Ismail (Kereta sewa Hatyai)         : Bht 2500
        @ Total Kos (4500 + 210 + 2500 =  Bht7210)


Kesemuanya ini menelan belanja yang tak sampai RM800 pun di Hatyai. Bagaimana untuk kesana, ada banyak pilihan yang boleh anda buat. Yang paling senang adalah drive sendiri sebab sekarang anda boleh set dalam GPS koordinat tempat tempat nie kalau anda ada Google Earth. Sekiranya anda tak boleh nak drive sendiri, saya cadangkan anda naik bas, teksi atau keretapi ke Hat Yai. 2 3 hari sebelum pergi, pastikan anda telefon Ismail untuk urusan kereta dan lain-lain serta Ustaz Ismail untuk buat appointment/temujanji


Semoga kisah perjalanan saya menguruskan sendiri pernikahan saya di Hat Yai ini dapat membantu ramai pasangan yang tersepit di luar sana untuk membuat keputusan yg betul. Anda tak perlu berhabis untuk menikah kat sana. Cukup RM800 untuk perbelanjaan urusan di sana dan RM300 - RM400 untuk belanja makan, shopping, bilik hotel dan sebagainya.

Sebarkan cerita ini. Kongsi dengan rakan-rakan anda. Jangan terpedaya lagi dengan nikah sindiket. Semoga perhubungan anda kekal hingga ke akhir hayat anda. :-)


K

284 comments:

  1. saya kagum dengan anda sebab berjaya dapat info sahih namun dukacita kerna anda memperlekeh usaha murni sindiket halal.

    dengan ini saya CABAR tuan/puan agar buat facebook pasal nikah siam hingga fan jutaan. moga2 kes buang bayi & tangkap khalwat bukan sahaja zero malahan negatif. faham?

    foto saya anda boleh cek di web yang link ke blog nikah siam berkat.

    ReplyDelete
  2. apa la masalah mamat sorang ni...
    thanks anyway for the info, really gut info.

    ReplyDelete
  3. tak perlu penulis blog ini guna anoying mouse, tq...

    better sahut cabaran instead!

    awat, tarak beranikah?

    tau pulok kan, mudah berkata daripada buat so next time pikiarq dulu sebelum bercakap benda yang akan menyerlah kebodohan anda. maaf sekiranya kata2 agak kesat namun ianya sekadar untuk menyedarkan sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian awk ni..menyedihkan..

      Delete
    2. tah. klo awak betul2 berniat mulia. kenapa sakit hati bila ada org dapat buat sendiri? dia uruskan nikah dia sendiri lebih baik kan? klo betul2 mulia tlg lah org bernikah tanpa bayaran... biar Allah bayar. berani?

      Delete
  4. awat fotokopi mesin di luar? kan ada sebelah ofis tuh je... aik, balik kot klate padahal mai dari kedah!

    ReplyDelete
  5. jangan final di konsulat jer. pengesahan yang dah dapat boleh dapatkan mykid & surat beranak (later paspot antarabangsa rm150/5 tahun + daftar sekolah mereka) anak2 TANPA perlu buat dengan pejabat agama negeri di malaysia jua. dah terbukti laku pun. tambahan sekiranya orang rumah kerja gomen, faxkan pengesahan tersebut kepada JPA then layak cuti bersalin selama 2 bulan BERGAJI bagi federal 3 bulan untuk SELANGOR state. so jangan nak lawan senior, ye adik yang baru nikah 1! hehe...

    ReplyDelete
  6. surat beranak & mykid di JPN lah... pengesahan konsulat/kedutaan (english di bangkok) amat berharga. later imigresen boleh beri pas setahun hingga mampu PR then MY citizen AKHIRNYA (barulah final).

    surat cerai MAIS berapa dengan pengesahan? nanti wa tolong inform lu... siap bersama maklumat rujuk sekali! ye, aku memang lebih hebat sebab bukan junior macam ko, mah... anggap bahasa cam kawan bukan lawan, k. baru semakin mesra alam.

    aku dah pas u nya blog to kadi kluang. harap dia respect i jugak.

    ReplyDelete
  7. from TARIKAT NOHIYAH
    to elmyda@gmail.com,
    wanzarma@yahoo.com.my,
    Mahkota2009@gmail.com,
    BCN3876@yahoo.com
    date Mon, Sep 6, 2010 at 2:48 PM
    subject kawan baru kita... selamat datang.
    mailed-by gmail.com

    hide details 2:48 PM (0 minutes ago)

    http://nikahhatyaisiam.blogspot.com

    http://kadikluang.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. http://www.sukasamasuka.net/nikah-siam/return.html

    http://wanzarma.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. http://www.blogger.com/profile/07597936873950431230

    semakin meningkat mendadak namun follower tak pong...

    penulis kena follow jua blog wanzarma + yala

    ReplyDelete
  10. jebon789@yahoo.com22 September, 2010 10:54

    Ibnu Marzuki,kenapa memperlekehkan blog ni?kamu marah kerana blogger bagitahu kos sebenar kan?kamu takut kamu tergugat ye?kamu tau tak blog ni yang banyak membantu saya untuk uruskan pernikahan sendiri...saya masih student,tidak berkemampuan,smuanya menawarkan pakej lebih rm1500,namun blog ni yang menyebabkan saya berjaya kahwin tanpa halangan kewangan...semua agen mengharapkan duit semata,saya pernah minta bantuan n belas ikhsan agen supaya boleh bayar ansuran sebb dalam akaun ada rm1000 je,tapi semuanya buat dek je,tapi alhamdulillah,blog ni menjadi rujukan utama saya..ni pulak kos pergi saya,bermula dari padang besar,hatyai,konsulat,kemudian balik ke padang besar...


    Sewa teksi berserta pemandu untuk sehari
    =1500baht

    Majlis agama Islam Songkhla
    =4500 baht

    Konsulat Malaysia
    =150baht

    Mas Kahwin(wajib kena bagi kat bini depan kadi)
    =aku bagi Rm50 kat bini aku,ikut kemampuan je

    Upah Fotostat
    =50baht

    Makan 3org(termasuk pemandu)
    =200baht

    Total=4500baht+150baht+50baht+200baht=4900baht

    =Rm490+Rm50(mas kahwin)=RM540 sahaja.kalau dari k.l,totalkan dgn harga tiket ke pdg besar,lebih kurang Rm50kot,pergi balik baru rm100..tapi duit mas kahwin tu suami jangan guna,asingkan duit tu..

    saya bertolak dari pukul 10,sampai malaysia pukul 4-5petang....just beberapa jam je...bohong kalau kata siap dokumen complete ambil masa beberapa hari...Pada saya ada sijil nikah,sijil pengesahan nikah oleh mais,pengesahan nikah oleh Konsulat....kepada sesiapa yang mempunyai masalah,boleh contact saya melalui email...jebon789@yahoo.com...insyaallah,saya tolong seikhlas hati,terutamanya kepada student2,kerana saya seorang student dan kalau nak harapkan agen,apetah lagi mengharap belas ikhsan,mmg tak dapat....saya hanya boleh bagi panduan kerana saya pernah mengalaminya,tiada apa yang saya harapkan hanya Doa dari pasangan2 yang bakal berkahwin,itulah harta yang paling bernilai bagi saya...terima kasih juga kepada blog ni kerana saya berjaya melangsungkan penikahan saya pada 21 September 2010,semoga pihak tuan mendapat keberkatan hidup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Jebon
      haaa..betul..saye setuju. penulis blog ni bagi pendapat cara utk mudahkan jalan halal bagi org yang "budget" rendah.

      Ibnu Marzuki, awk tak perlu dengki. Kalau rezeki sentiasa ade kalau berhati bersih.

      Kasihan awak ni...
      Haishh...




      Delete
  11. Assalamualaikum wbt,

    Alhamdulillah dan tahniah kerana saudara telah selamat menikah tempohari. Maka menangislah setan-setan kerana kurang seorang umat Nabi Muhammad S.A.W untuk bermaksiat. Kalau boleh, saudara war-warkanlah dan sebarkanlah maklumat dalam blog saya seluas mungkin mengikut kemampuan saudara. FB, Twitter, Myspace etc. Semoga lebih banyak yang akan memilih jalan HALAL seperti saudara dan meninggalkan maksiat.

    Itulah tujuan saya sebenar menghasilkan blog tersebut. Untuk berkongsi maklumat dan informasi dan alhamdulillah saya berjaya. Semoga saudara dan isteri akan terus kekal bahagia hingga ke akhir hayat.

    K,

    PS:- Jangan lupa gi daftar pernikahan tersebut sebab masalah lain akan timbul dikemudian hari kalau tak didaftarkan pernikahan. Cari paling afdal sebenarnya adalah dgn berjumpa Kadhi qariah isteri/saudara dan minta nasihat. Itu yg saya buat. Jangan belasah bab daftar atas sebab di kawasan mahkamah pun banyak agen yang akan cuba mengambil kesempatan diatas keadaan saudara....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, saya niat nak nikah kat thailand dlm bulan 4 ni. Boleh tak saya dapatkan no telefon ismail @ ustaz ismail kat mais tu? Saya cuba nak booking hotel secara online tapi semuanya kena guna kredit kad,ada sesiapa boleh tlg rekomenkan? Saya nak pegi dgn bakal suami guna kereta sendiri, apa yang perlu saya buat? Kalau ada sesiapa yang nak pg bln 4 ni blh kot nak join. Xdela rasa kekok sangat walaupun mgkin sama-sama tak tau

      Delete
    2. Salam..Awak nak nikah bulan 4 ni? boleh tak tinggalkan email, so mne tau kita boleh pg same2..tgah cari info jugak nie..

      Delete
    3. Salam .. boleh sy join sekali..if ramai xda la takut.. nnti sms sy 0193596672.. sy pown nk menikahi disana .. sy target bulan 4/5 janji tahun ni 2014..

      Delete
  12. alhamdulillah, seperti kata blogger, jika niat kita baik Allah akan tunjukkan jalan, dan Allah telah tunjukkan saya blog ini kerana saya memang ingin bernikah di thailand tetapi tidak tahu nak bermula di mana. mulanya saya nak nikah di malaysia tetapi oleh kerana banyak sangat protokol kerana bakal suami saya warganegara perancis, so jalan paling mudah ialah dgn menikah di thailand, saya pernah tanya khidmat agen tapi bayaran nya agak mahal. jutaan terimakasih atas info yg sgt2 berguna ini, semoga Allah memberkati anda dan kita semua..insyaallah!

    ReplyDelete
  13. kamu marah kerana blogger bagitahu kos sebenar kan?kamu takut kamu tergugat ye?

    KAMU SALAH FAHAM

    ADA DUA CARA DALAM HIDUP NIH:

    1. U BUAT SENDIRI

    2. ORANG BUATKAN

    CUBA CEK LAMAN WEB NIKAH SIAM SAYA. RM500 PUN ADA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudahlah. jgn nak goreng lagi. klo berani jom jumpa kat pejabat agama islam negeri. saya ready dgn wartawan dan pegawai imigresen sekali.

      Delete
  14. Terimakasih saudara Nik AhSiam.
    Saya dah pergi Songkhla (saya print blog ni sbg panduan).
    Saya setuju dengan saudara, pergi sendiri, mudah dan ringkas dan bebas.

    Kos asasnya ialah RM460 untuk fee nikah di Majlis Agama Islam Songkhla, dan RM15 untuk surat pengesahan di Malaysia General Consulate di tepi pantai Songkhla. Itu aje.
    Yang lain adalah belanja makan (takkan makan pun nak berkira - baik takyah kawin), thai massage(rm12 per hour), honeymoon dan tengok wayang. Tuk-tuk pula RM2 untuk trip ke mana jua.

    Ini cerita saya last week.

    Saya ambil flight Air Asia jam 7.15 pagi dari LCCT ke Alor Setar.
    Arrived di AOR 8.15 pagi.
    Then straight ambil teksi airport ke Bukit Kayu Hitam RM55,
    Then dari BKH, ambil teksi (RM150+30) straight ke Majlis Agama Islam Songkhla (MAIS), then direct ke Konsulat Malaysia di Songkhla utk dapatkan surat pengesahan.
    Urusan di MAIS mmg mudah, gi kaunter, cakap 'kami nak menikah', kerani tu mintak IC & passport, dia isi borang2, then akad nikah. Pakai pun macam kami pakai nak pi tengok bola.
    Tak sampai sejam. Sebelum tengahari kami dah siap menikah. Kemudian kami turun bawah ke teksi yg dok tunggu kami tadi, untuk ke Malaysia General Consulate di Songkhla juga, tepi pantai..
    Disebabkan kami melenggang and take our sweet time, lepas submit je tak sempat dapat surat sebab lunch hour depa pi makan, so kami dapat surat pukul 2pm semua siap. Sebelum tu kami pi makan kat restoran tepi pantai, sementara tunggu habis lunch hour.

    Cukup ringkas dan mudah.

    Kos:
    Teksi AOR - Bkt Kayu Hitam = RM55
    Teksi BKH - MAI.Songkhla/Konsulate = RM180
    Fee nikah di MAISongkhla = RM 460
    Fee pengesahan Konsulat = RM15

    Total: RM710

    Tak sampai sehari. Tapi bleh juga sewa hotel/ apartment RM30 di Songkhla atau Haatyai, thai massage RM24 for 2 hour, eat, eat and eat (takkan makan pun berkira).
    Kalau dari Songkhla kle Haatyai, naik van transport for RM24. Yg ni saya rasa Saudara NikahSiam tak jumpa van ni masa pegi sana hence kena 200. Yg sebenarnya RM24 ke untuk Haatyai-Songkhla. Tempat van tu, bawah jejambat tak jauh dari Queen Hotel. Van ni standard sama macam bas ekspress kat Malaysia, cuma lagi laju.

    Saya recommend Restoran Hamid di Haatyai.. sedap. demikian juga satu kedai di pantai Samila, Songkhla. Nampak gaya, Haatyai lebih happening dari Songkhla. Untuk balik ke Malaysia dari Haatyai, nak van tak sampai sepuluh ringgit.

    Ibnu Marzuki, berapa umur you ? You nampak gaya macam tua tapi tak berapa matang. Toksalah berdengki sangat dgn Saudara Nik-Ah-Siam yang cuma mahu berkongsi pengalaman ini..

    ReplyDelete
  15. Kalau nak lagi jimat, bawak kereta sendiri. Minggu depan 13 April ada Songkran Festival. Saya nak gi lagi. Kebetulan kawan saya nak pi menikah.
    Nak lagi cool, naik Air Asia direct ke Haatyai, contoh kalau trip 26-29 April, total return ticket dalam RM 160 je ke Haatyai.
    Dari Haatyai, naik van-ekspress tu RM2.70/pax sahaja ke Songkhla.
    Kalau naik teksi, jangan lebih RM24 (atau 240 baht)
    Then dari pekan songkhla tu gi MAIS dan Konsul Malaysia di Songkhla..

    ReplyDelete
  16. Thanks untuk maklumat ni. Setelah buat banyak research, saya yakin dengan info kat blog ni. InsyaAllah, minggu depan saya akan ke sana. Saya dan kawan saya, kami akan pergi dengan pasangan masing-masing. Doakan kami ye. :)

    ReplyDelete
  17. assalam..masa dekat sana ada masalah bahasa x?boleh guna bahasa melayu x?thanks

    ReplyDelete
  18. Salam,

    Kepada Jebon789, tahniah dan terima kasih. Kepada Hani, juga terima kasih kerana berkonsi maklumat.

    Kepada Perempuan, saya senantiasa mendoakan agar pernikahan anda dan yang lain-lain berjaya. Tahniah kerana saya rasa anda mungkin kini telah berjaya dan menjadi isteri. tahniah sekali lagi.

    Tentang masalah bahasa, anda tak perlu risau kerana mereka-mereka di Majlis Agama Islam Songkhla bebanyakannya boleh berbahasa Melayu loghat kelantan. Macam pelayan dan tukang masak di restoran2 thai di KL dan seluruh Malaysia tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2! sah! cuma denda denda tu biasa laa.. permainan dunia demokrasi ^_^

      Delete
  19. Nik-Ah-Siam,
    blog u ni tak tersusun, walaupun content-nya cukup comprehensive berguna untuk sesiapa yg nak pi menikah day-trip dgn kos bawah RM700 all-in (bukan 500 tapi lain2 banyak kena tambah2)
    kalau boleh, u susun elok2 ikut sequence.
    buat pengetahuan, saya dah mengandung. thanks.

    ReplyDelete
  20. Salam Hani,

    Terima Kasih kerana komen Puan. Dan TAHNIAH kerana sedang mengandung. Begitu juga isteri saya yang kini juga telah mengandung.

    Mengenai keadaan blog yg tak tersusun, apa cadangan Hani? Ini sebenarnya blog saya yang pertama. Takde experience dgn blog dan main belasah jer (mcm gi Hat Yai dulu).

    ReplyDelete
    Replies
    1. HANI meme manyak komplen

      Suruh dia wat blog nikah siam sendirilah

      Delete
  21. terbaekkk! (: thank for information...

    ReplyDelete
  22. Bro Nik,

    Same like you, i did everything by my self, and the journey was fun!

    but i got a question about how to register here in Malaysia?

    ReplyDelete
  23. want to share some info that maybe can help, what i did is, after everything is settled (nikah) in MAIS (Songkhla), with the letter to Malaysia Consulate, i straight away go to the Consulate and pass the paper needed and checked-in BP Samila Beach Hotel Resort, 10 minutes walking along the beach to the Consulate! and less than RM100 per night, paid RM15 to the Consulate and got the paper!

    the price is same with the one Mr Nik mentioned! but i got 1k exclude the go and back train tickets!

    Got a superb seafood restaurant there too!! in between BR samila resort and Consulate! *extra information!

    :)

    ReplyDelete
  24. Alhamdullilah... dalam kegelapan meraba raba nih Allah permudahkan kami mencari informasi utk kami bernikah. Insyaallah kalau tiada aral kami akan cuba menikah dlm bulan ini juga. Besar pahala you all tolong org mendirikan masjid.

    ReplyDelete
  25. salam..saya dan pasangan ingin bernikah di siam pada hujung bulan ni tp kami takut pergi sendiri. jika menggunakan agen, kosnya sangat mahal..boleh x bagi nombor org yg blh dihubungi untuk membantu kami?

    ReplyDelete
  26. Cuba telefon Ismail (Tel +66899114466) untuk bantuan pengangkutan di sana. Call dia sebelum pergi dan bagitahu anda pergi dengan apa. Dia boleh bantu anda di sana....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriously, blog u dh tolong ramai pasangan. jujur, i ask my husband to use agent or maybe midle man. tp disebabkan kami ni student i plak dalam industri hotel n tourism so rasa terpanggil nk explore semua sendiri. my husband n i refer more on ur blog as our guide masa kat sana. act, baru jee balik honeymoon dgn husband. nikah 18/3, 19-21/3 jalan2 as couple y sah disisi agama ISLAM dan semestinya TAK DIIKTIRAF MALAYSIA buat sementara. but base on our NIAT, NAK HALALkan HUBUNGAN KAMI, kami pilih cara tu dulu tapi tk salah dr segi agama, biasala, Malaysia kan. rules id democration right? haha.. biasa la. dunia. btw, indahnya ISLAM.. kami teruskan perjalanan.

      Delete
    2. nk share pengalaman jugak lahh.
      kami study kat penang. husband, 21; i 20. since kami kenal kami ask our parent nk nikah tp as usual, parent kata bg habis blaja, fine.. 3 kali kami minta tapi hasilnya tetap can not. finee.. pasrah jee laa.. tapi husband i tk nk kami couple lagi, bgeleumang dgn dosa, act husband i tk de la kaya mana. so bila i plan ajak dia buat i pregnant, kemain naik darah dia. i try to give it but he still say that jahat macam mana pun kita, jangan persenda agama.. that only the truth ISLAM AGAMA YANG SUCI. then i usulkan idea nikah kat siam. mula2 dia macam dpress gaka la sebab bukan tk nk tapi sebab kena guna duit banyak tu yang dia sakit kepala pikiaq tuu.. then i ajak dia search tu ni tu nii buat homework sikit refer sana sini ALHAMDULILLAH, tk sia2 usaha kami. berbaloi baloi. ALLAH permudahkan segalanya.. Terima Kasih Ya ALLAH.. nk pegi buat pasport, problem ic. so balik dulu sebab esok tuu ada kelas. sabtu buat ic kat jpn sebelah pulau. ahad buat paspord patutnya siap time tu tp ada problem so ke a delay. isnin baru siap. then, selasa 5.30 pg dr railway station Bukit Mertajam Penang, sepatutnya gerak 6 pg tp kami agak stress sebab train delay around 2 hours tp tk pe la. kun faya kun.. so, 8 lebih baru gerak ke boarder pass padang besar perlis. tiket rm22 X2 = RM44.. then urusan pasport. haa, sebelum terlupa, kalau guna ic lama tk pernah tukar since first time buat kena tukar y baru. tp sapee y memang dh guna y baru atau pernah tukar boleh proceed. then delay lagi train. 2 jam lagi. haih! ktm ktm, sabaq jaa lah.. sampai hatyai railway dlm 2.30 ptg waktu sana. waktu kita 3.30 ptg. ada ramai y tunggu mangsa tp alhamdulillah, kami dapat tuk tuk a.k.a teksi y budiman, dia tk reti pun spek malay tp kami bg hint sikit2 then dia call kawan dia so kawan di y transletekan. dia pun bawa kami. jauh weeiihhh MAIS tu dgn railway station. Allah... sampai2 jee tuk tuk kami siap bawa kami naik pegi pejabat tu sekali. then tuk tuk tu kata dia tunggu sampai selesai. mudahnya jika niat kita telus kerana ALLAH. kami pun dinikahkan. ALHAMDULILLAH. masa dia panggil i as a PUAN tu i rasa owwseemm sangat. hewhewhew.. kebetulan imam y nikahkan kami can speak malay. kami sembang punya sembang then dia suruh tuk tuk kami hantar kami pegi konsular. tuk tuk ckp tambah rm20 je okay sangat tuu nk pegii consular y jauh kat pantai nun sana tuu rm 20. suddenly husband i kata eih eih! tk payah kot! erm.. i nk gigit u jee rasa i say to my husband. i ask why?

      Delete
    3. he told me that nt kan kita nk nikah balik kt malaysia. kita tk buaat anak lagi until i get permission from ur parent. hurm.., i buat muka then husband pujuk. nicely that he can touch me!! ouh! fall in love! haha.. then kami minta tuk2 hantar pegi railway station balik. so the price exclude konsuler just fee + tuk2. tk ingat fee nikah. excited la katakan. tp tuk2 rm70 pegi balik railway to MAIS. okay la dari RM120 mula2. mampus kami~ haha..then balik rezeki kami sebab masa tu train penuh, tiket habis, husband dh risau. tp abang train baik hati. kami dapat naik tp caj ala kadar jee. sepatutnya rm44 tp abang tu kata sorang rm5 je la dik. haha.. bahagianya hidup aku weeeiihh!! malam tu sedih kena balik kolej, husband duduk luar almaklum la sem akhir kan.. hurm.. okaay.. esok tu my husband bawa g honeymoon belah pulau. so bayangkan, tk sampai seribu pun. tu termasuk honeymoon. maybe ada y akan kata boleh laa, tk pi consular malay. hello my dear. masa i nikah tuu, rm4ratus something fee ikah include rm2 jee untuk photostate dokumen2 termasuk dapat envelope y nk pi hantar surat kat consular dengan envolpe surat nikah. lagi satu, kalau ada y takut tk selesai sehari atau tempat inap hotel mahal. heeelllooooo!! i blaja tourism indutry okay! google tune hotel please my dear! uolls tengok la mana y sesuai. uools pilih. urah babe!! tune is the best rate hotel. as student, kami tk mampu nk mahal2. so mana2 kami pegi, kami mesti akan booking tune hotel. sangat2 berbaloi. hotel 1 bintang tp experience i selama i jd guest kt mana2 tune hotel memang 5 star i bg. best sangat sangat! beter uolls book lebih memudahkan perjalanan uolls nikah. terpulang pilihan dtangan uolls! so what? mudah kan uruskan sendiri! geng.. uruskan sendiri lagi best. baru kenal erti pengorbanan. hati lebih sabar, in shaa allah. allah bantu uolls okay.. nk seribu daya, kalau tk nk uolls pegi la labur duit untuk depa2 yang nak ngap uolls esp for those y dok komen bukan2. kalau ada y memnag nk mudah, guna jee la diorang, tp untuk penggemar dan ingin meneroka alam Allah yang indah, dipersilakan, refer blog kawan kita nii.. pilihan di tangan anda tp allah y menentukan segalanya. percayalah pada rezeki. alhamdulillah.. husband n i rasa lebih tenang. my dear bloger. even blog u tk tersusun tp u may help other. alhamdulillah. u memudahkan rakan2 lain. YA ALLAH, PERMUDAHKANLAH REZEKI HAMBAMU YANG SANGAT MEMBANTU INSAN2 LAIN UNTUK MEMBINA MASJID KERANAMU, YA ALLAH.. in shaa Allah.. Amiiin :)

      Delete
  27. terima kasih di atas maklumat yang diberikan.. semoga pernikahan di thailand yg kami rancang di permudahkan dan berjalan dgn lancar kerana kami betul2 serius untuk bernikah..

    ReplyDelete
  28. Salam semua,

    Saya dan husband telah selamat bernikah semalam pada pukul 2.45 pm waktu Hatyai. Thanks for the info given. It really helps us alot. Everything went smoothly. Alhamdulillah... :-)

    Sebab Ismail x dapat dtg he sent his friend Inchik Osman(+66819905343) to pick us up at the airport. We arvd at hotel New Season dlm pkl 1.00pm sesiap then depart to MAIS dlm pkl 1.30pm. Sampai MAIS dlm pkl 2pm.

    Expenses kami:
    MAIS - THB 4500
    Transport - THB 1800
    Makan - THB 600
    Hotel - THB 1900

    Total THB 8800

    ReplyDelete
  29. Terima kasih for the info. Semuanya berjalan lancar bagi farahnas dan saya. Alhamdulillah keredhaan Allah tercapai juga.

    ReplyDelete
  30. jebon789@yahoo.com30 October, 2011 02:35

    Lama dah tengok jenguk blog ni....Btw sekarang dah genap setahun saya kawin(see my first post)...alhamdulillah bahagia,tapi cuma satu perkara je la,kena main polis sentri,bile my parent datang melawat,sian my wife kena tumpang rumah kawan dia semalam dua...tapi bile ingat2 balik,tergelak pun ada, ye la mananya nak sorok semua baju my wife supaya tak kantoi dengan parent,paham2 je la baju perempuan banyak mana..setakat ni tak kantoi lagi...insyaallah lagi 2tahun baru jalankan pernikahan olok2 untuk jaga perasaan kedua belah keluarga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. From MY exp. once bini dah hamil, parents dah tak kisah pasal nikah mana pun. Janji sah & anak mudah dapat mykid

      Delete
  31. Assalamualaikum w.b.t,

    Alhamdulillah berkat doa dan usaha semua pembaca blog ini, kini blog ini muncul dalam page pertama banyak search engine seperti Google dan Bing bila ada yang search "nikah siam".

    Sekiranya anda juga pernah pergi menguruskan pernikahan anda sendiri berpandukan blog ini (Saya percaya ramai yang berbuat demikian), janganlah malu dan segan untuk berkongsi pengalaman anda di sini supaya boleh dijadikan panduan pula kepada oranglain.

    Semoga lebih ramai lagi yang akan mendapat manfaat dari pengalaman yang telah kita sama-sama lalui.

    ReplyDelete
  32. assalamualaikum w.b.t....

    alhamdulillah, dgn brpandukan blog ini, kami dah jd suami isteri yg sah pada 1.11.11 (semalam) pukul 11.30am waktu Thailand. Apabila ke sana sendiri tanpa menggunakan agen, kos yg dikeluarkan sgt murah dan berpatutan.

    kami brtolak dr shah alam terus ke hatyai pada pkul 9.30pm (waktu Malaysia)dan smp di Hatyai pkul 9.00am waktu tempatan. Disebabkan ismail tdk dpt menolong kami, dia tlh menghantar pakcik Jaafar utk membantu kami sepanjang kami berada di sana.

    pakcik jaafar membawa kami ke hotel trlebih dahulu utk bersiap2 sblm ke MAIS. disebabkan perkahwinan kami di Thailand tdk diketahui oleh sesiapa pun, kami brhajat utk bernikah semula olok2 di Malaysia. Maka, kami tidak menghantar surat pengesahan nikah ke konsulat. kami balik semula ke Malaysia pada hari yg sama jg pada pkul 8.30pm dan selamat smp pada pkul 6.00am (hari ni)

    kos prjalanan dr Shah Alam ke Hatyai dan dr Haityai ke Shah Alam = RM 220 (2org)

    Transport = RM 150 (sebab sehari je)

    Hotel = RM 40 (tak bermalam pun)

    Shopping + makan = Rm 150 je

    Fee nikah kat MAIS = RM450

    Jumlah = RM 1,010

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konsulat tak pas info ke jakim pun

      Dont worry

      Delete
    2. makna nye lpas dh nikah,lpas tu balik malaysia tp x dftar..then lpas 2 thun kawen olok2 and baru dftar nikah kt malaysia(konon2 mcm x pernah nikah di thailand)..dorg blh detect tak yg kita dh pernah nikah kt thailand..klu x..mkna nye,xde la kena denda kn..

      Delete
    3. dari segi hukum syarak, dia dah pun sah berkahwin, dari segi perundangan je dia blum setel, tp klo kena tangkap khalwat, surat nikah thai tu la bukti dorg suami isteri. tapi nikah kali kedua dikira tdak sah kerana pasangan telah pun berkahwin, namun bleh dibuat utk tujuan tertentu. tp jgn smpi ada anak nt nak register anak susah.

      Delete
  33. Assalamualaikum. sy nk tanya. berapa anggaran kos hotel kat sana untuk 3 hari 2 mlm? dan hotel mana yg saudara boleh syorkan? mohon jwb. terima kasih.

    ReplyDelete
  34. In Hatyai , saya stay at New Season Jr Suite. 1 night harga dia THB 1900 bersamaan MYR 190. Besar betul bilik dia... ada separate area utk living hall n bed room. Bath room dia ada bath tub n separate shower... sesuai la nak honeymoon kekdahnya...

    this hotel dekat ngan Restoran Hameed n Lee Garden shopping mall. Memalam senanglah nak lepak supper...

    ReplyDelete
  35. Alhamdulillah, kami dah selamat menikah pada 15/11/2011. Kami memang follow (siap print lagi the whole page of this blog). Terima kasih banyak2 kepada pengasas blog ni and the commenter.. Dan ade sesiapa yang boleh leh share info mengenai macam mana nak register pernikahan kita di malaysia..

    ReplyDelete
  36. Salam,

    Sebenarnya tak susah nak mendaftarkan perkahwinan di Malaysia nie. Yang menjadi masalah adalah nak kena naik mahkamah tu. Pergi je ke Pejabat Agama yg terdekat dan tanyalah disana.

    Isteri saya pergi daftar tahun lepas, dapat tarikh naik mahkamah September tahun depan (09/12). Maknanya, sampai sekarang belum berdaftar sebab belum naik mahkamah. Pegawai agama yang berkenaan akan minta salinan semua dokumen yang Puan ada termasuklah salinan passport/border pass. Dgn surat pengesahan dari MAIS dan Konsular, kes Puan dikategorikan tak serius dan boleh didaftarkan.

    Setiap negeri mempunyai prosedur mereka sendiri yg sama tapi tak serupa...

    Buat pengetahuan semua, dokumen yg Puan dah ada sekarang dah cukup untuk buat surat beranak dan MyKid sekiranya Puan hamil dan memperolehi cahayamata walaupun pernikahan belum berdaftar dengan Pejabat Agama Negeri. Saya sendiri baru mendapat seorang anak perempuan minggu lepas dan dah buat surat beranak di JPN hanya menggunakan surat nikah MAIS dan surat pengesahan Konsulat. MyKid kena tunggu sebulan baru siap.

    Apa-apapun saya mengucapkan tahniah dan semoga pernikahan Puan kekal hingga akhir hayat dan diberkati Allah SWT.

    ReplyDelete
  37. hotel di songkhla dlm THB500 (RM50) je. Kalau 3 hari 2 malam, maka RM100 je.

    ReplyDelete
  38. Tq nikah siam for the explanation on proses pendaftaran di malaysia. And utk pembaca sekalian, boleh tak share dlm blog disini mengenai cara pendaftaran di selangor? susah x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. klo bernikah di thailand, mmg perlu surat pengesahan dari jeneral konsulat malaysia di songkhla. badan ni ditugaskan utk memberi pengesahan dokumen yg dikeluarkan oleh pejabat agama di thailand. selepas dapat tu semua. kepilkan, ic, paspot, sijil nikah, surat pengesahan nikah, surat pengesahan konsulat. gambar klo ada, satu je pun boleh. dan isi borang kat pejabat mais, kena temuduga dgn pegawai siasat. nt kena dakwa seksen baper tak igt, sbb bernikah di luar negara. masuk mahkamah bayar denda (bleh rayu) dan keluar sijil nikah rm20 je

      Delete
  39. Alhamdulillah, thanx byk2 kpd tuan blog. Sy dan isteri dah slamat bernikah pada 15.12.2011. Alhamdulillah lg, mlm pertama yg halal mmg best. hehe. tp bkn 2 je yg best ttg perkahwinan, lg best sbb agama kte akan trjaga, ble agama trjaga masa dpn pun akan cerah selamat. finally we have someone 2 share everything with. best ble xde lg prasaan rsau ble brsame si dia sbb kami dah halal.

    ReplyDelete
  40. boleh bertanya apakah waktu dan hari hari MAIS buka. hari ahad dan minggu? hari cuti umum?

    ReplyDelete
  41. alhamdulillah berkat blog saudara, saya dan suami telah selamat bernikah pada 20/10/2011 dengan purata kos 1100 termasuk penginapan, pengankutan dan makanan. ini jadual perjalanan kami:

    Khamis:
    Park kereta di Bukit Kayu Hitam (5 ringgit satu hari; kami bayar untuk dua hari)
    Lps tu kami berjalan ke arah pondok kawalan. disitu sebuah teksi menahan kami untuk ke tempat van yg akan membawa kami ke songkhla. Sebabkan tak tahu kat mane tmpat van tu jd kami setuju untuk naik teksi dgn byran RM10 walaupon dekat sangat2 sbenrnye tmpt van tu; sebenarnye boleh ke sana dengan hanya berjalan kaki 5 minit.
    Kami sewa van ke songkhla terus ke MAIS. Kami minta driver van tu tunggu kami siap akad nikah then hantar kami ke pejabat konsulat malaysia then ke hotel di songkhla (RM 180)
    Sewa hotel di songkhla RM100 untuk 1 malam
    Jumaat:
    Kami ke pejabat konsulat malaysia untuk ambil surat pengesahan. Then cari bas macam bas mini dekat malaysia untuk ke Hat Yai (RM2 untuk seorang. susah ckit nak cari bas ni tp sbb kami memang determine xnak bayar mhl (dlm RM60 kot) teksi untuk ke Hat Yai, kami cari jugak bas. tahan je tuk2 dan cakap nak g hat yai, diorang akan ckp xpegi hat yai, pastu die akn tunjuk arah mane nk cari bas yang pegi hat yai dgn gunakan bahasa isyarat badan. suatu pengalaman yg mencabar dan menyeronokkan sbb bersama suami tersayang.=)
    Jumaat and sabtu: jalan2 di hatyai. stay satu mlm di hotel dengan harga RM50. jangan risau, kt Hat Yai banyak hotel murah. Pusing2 je bandar tu, mesti jumpa. Untuk pulang, kami sewa van untuk ke bukit kayu hitam (RM60). Terlebih satu hari stay kat thailand sbb sayang nak balik cepat2.
    itu la sedikit sebnyk pengalaman kami. seronok dan tenang selepas ade ikatan yang sah.

    Cuma saya ada satu soalan untuk penulis blog, kalau kena tangkap basah, boleh ke lepas dari membayar denda dengan menggunakan surat kahwin di siam tu tanpa ada sijil kawin di malaysia?sebab saudara bgtahu proses untuk pendaftaran perkahwinan tu mengambil masa yang sgt lame.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  42. kalau tak silap mais bukak hari ahad-khamis. cuti umum tak pasti. tapi jumaat & sabtu tutup. office hour dari pukul 9pg-3ptg. (waktu thailand) correct me if i'm wrong.

    ReplyDelete
  43. Salam,

    @Amirah:- Tahniah diatas pernikahan anda. Maka bermulalah lembaran baru dalam hidup anda. Sekiranya dah ada surat dari mahkamah utk proses pendaftaran di Malaysia, anda tak perlu risau lagi. Anda lepas dari membayar denda tangkap basah tu. Cuma denda "Nikah Luar Kariah" yang payah sikit nak lepas tapi itupun setahu saya bergantung pada budi bicara Yang Arif...

    @Semua Pembaca:- Maaf kerana masih belum boleh update blog seperti yang saya rancangkan. Rezeki dari Allah swt melimpah ruah sejak mendapat Puteri terbaru saya, Nurul Iman.....

    ReplyDelete
  44. ps:- saya merancang nak meng'update' blog dgn prosedur pendaftaran di Pejabat Agama dan Mahkamah seluruh negeri. Kongsikan pengalaman anda berdepan pegawai2 agama dan mahkamah negeri masing2 melalui email direct kepada saya.

    Nikah.Hatyai(at)Gmail.com

    Identiti anda akan saya rahsiakan sekiranya anda mahu tetapi pegalaman anda akan dikongsikan bersama pembaca2 yg lain. Bantuan dari anda sangat-sangat saya hargai...

    ReplyDelete
  45. Macammana kalau pegi hari Sabtu?? Nak guna agen lah?? Sebab kami tak dapat pergi pada hari Ahad-Khamis kerana kesibukan kerja.

    ReplyDelete
  46. Please help.We need help from anyone of you here to give us some idea without spending RM2100 to get married during Friday or Saturday.We only have time from Friday to Saturday only. Our budget is very limited @RM1500/-.

    ReplyDelete
  47. salam.. pertama sekali terima kasih atas information dari tuan punya blog serta saudara saudari dengan pengalaman masing2.. saya dan pasangan berhajat untuk bernikah di siam.. sudah banyak usaha saya lakukan untuk mencari information tentang nikah siam ingin gunakan ejen terlalu mahal dan tidak mampu.. so nekad ingin berurusan sendiri. allhamdulillah tuan telah temukan blog ini... harap kawan2 semua dpt doakan proses pernikahan saya berjalan dengan lancar dan selamat.. dirancangkan bulan mac ini... saya ingin bertanya.. saya masih student..kerana penikahan kami dirahsiakan pada semua org, sy cuma ingin bernikah dan tidak mahu buat pengesahan ini di kosulat malaysia. kerana mungkin lepas tamat study sy dan pasangn, baru ingin adakan majlis penikahan olok2 di malaysia. kerana ingin menjaa ati kedua belah pihak.. boleh ka cara saya ini?????? boleh ke secara olok2 ni kami dapat berdaftar ni malaysia???
    (fiq007)

    ReplyDelete
  48. Salam,

    @Anonymous: I would suggest that you try and find the time needed for you to do it properly. Work is an almost never-ending process. Try applying for leave on Thursday(emergency, medical, annual or whatever). Take the Airasia flight direct to Hatyai or the night train on Wednesday night. Both will allow you to arrive at the Islamic Council office in time for the Akad.

    Head straight to the Consulate after that, leave your papers there and pick it up after Friday prayers. If you want, stay another night exploring Hatyai and come back on Saturday. If not, head straight back home after picking up your papers. That way, will be able to get married within your budget with a lot of spare change (for shopping maybe?)

    You dont have to give RM1.5k of your hard earned money to someone that just drives you around and sends you back.

    And the charges for him to pick up your documents at the Consulate the next time he's there with another couple(already making more money), put a stamp on an envelope and post it back to you for an extra RM700 is just ridiculous. If you are earning more than RM700 a day, by all means, give it to him. But if you're earning less than that per day, I suggest taking that leave.....

    Yes, I sound a bit angry in this reply. It is because of these 'leeches' that people like you sometimes stay unmarried thinking that its just too expensive to get married. Yes, getting married cost money but not as much as people would think as what I and some other couples in the blog have proven. Hani did it all with the total coming to RM710. Farahnas Irina - THB8800, Amirah - RM1100, Anonymous - RM1010, Jebon - THB6400.

    I am not trying to prove anything here other than it can be done yourself. And it can be done at a cost significantly lower than what is being charged by these people. The decision however still lays in your hand....


    @fiq007: Saya cadangkan anda dapatkan juga pengesahan nikah juga dgn Konsulat Malaysia. Ini adalah kerana surat pengesahan yang dikeluarkan adalah surat rasmi Kerajaan Malaysia yg boleh membantu sekiranya anda ditangkap basah atau sewaktu dgnnya. Ia juga membantu anda sekiranya anda TERmengandung dan dapat anak sebelum anda dapat melangsungkan pernikahan kali kedua untuk menjaga hati ibubapa. (walaupun sekiranya itu berlaku, tak dapek den nak nolong doo). Pengesahan konsulat takkan lebih dari RM30.

    Dan setahu saya, rekod pernikahan anda tidak akan muncul dalam database Majlis Agama negeri selagi anda tak daftar sendiri di Malaysia. Bermakna anda masih lagi boleh meneruskan hajat anda untuk menikah kali kedua di tanahair tanpa masalah birokrasi....

    Apa-apapun, saya doakan anda berdua berjaya didalam menunaikan niat dan hajat anda tersebut...

    K.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai hati nama ibnu tak disebut pun

      Anyway i dah nikah 10 kali dengan mais

      Thanks 2 haji hashim naib kadi. He so sporting sampai my wives tak perasan dah nikah di siam sebelum ni. Janji tak lebih 4 pada satu2 masa

      Delete
  49. terima kasih atas nasihat yang diberikan. hanya tuhan sahaja yang dapat membalas jasa baik saudara... dalam kesempitan ini, tuhan telah temukan saya dengan blog saudra... blog saudara banyk membantu saudara2 kita yang kesempitan seperti saya untuk mencari pengetahuan tentng bernikah di siam.. ribuan terima kasih saya ucapkan.banyak pahala saudara membantu insan sperti saya untuk membina masjid... (fiq007)

    ReplyDelete
  50. Salam semua

    Saya dan pasangan telah selamat benikah pada 9th January (amin). Kerana pakcik Ismail tak dpt membantu pada tarikh tersebut, dier telah menghantar pakcik (tak ingat nama dier) untuk membantu kami.

    8th January
    Sampai di airport Hatyai pada jam 4ptg (waktu sana). Kami dinasihatkan supaya bernikah keesokkan hari nyer kerana tak sempat untuk nikah pada hari tu. Pakcik tu bawak kami gi hotel (saya dah book awal2) then lepas tu bawak kami makan and hantar balik hotel.

    9th Janury
    Pakcik tu jemput kami dari hotel seawal 8pagi (waktu sana). Kiter dibawa ke Majlis Agama Islam disana. Kerana kesesatan jalan raya di sana, saya sampai dalam kul 10 pagi. Memang tempat tu sebiji dgn gambar2 yg saya pernah lihat di website2 sebelum ni. Tempat nikah tu kat tingkat 2. Bila sampai tu kiter diberi borang untuk isi dan kena tunggu pasal tok kadi takde. Saya nampak ader satu lagi pasangan sebelum saya yg menunggu untuk bernikah. Akad nikah dier sekejap aje. Dalam 10 min dah selesai. Lepas tu kiter gi admin office dier and collect surat nikah. Lepas giliran saya ader 3 lagi pasangan yg tunggu giliran mereka (ramai jugak yg nikah disana rupanyer).

    Lepas tu kiter gi Consulate Msia. Sampai sana dalam kul 11 lebih gitu. Bila sampai banyak orang jugak. Amik que no. and tunggu giliran. Bila tiba giliran saya, dier mintak sume document, dier check sume then bagitau besok dtg collect.

    Lepas tu pakcik tu bawak kami gi makan tghari then balik hotel.

    10th January
    Pakcik jemput kami dari hotel jam 8pagi untuk gi collect document dari Consulate. Pasal hujan lebat and jam sume so kiter sampai sana dalam kul 9pagi. Masa sampai tak banyak orang so amik que ticket and tunggu. And pasal document saya belum siap, kiter kena tunggu. Lama jugak saya tunggu (dalam 2 jam) padahal document tu saya serahkan smlm nyer tapi padah haritu tak siap jugak. Part ni saya dan pasangan dah cuak sikit pasal ticket bus untuk balik sudah kami beli dan bus kami bertolak pada kul 12.30hari. Jadi bayangkan lah mcm maner panic kiter pada waktu tu. Yelah, takut tak sempat. Saya dan pasangan tanya jugk pengawai kat sana boleh 'expedite' tak since kiter nyer bus kul 12.30. Dier cakap dier tak leh guarantee aper2. Haiz.. So kiter tunggu lah jugak. Dalam kul 11 lebih baru dpt document. Terus rush balik gi hotel. Pasal nak check-out kul 12 and then bus plak kul 12.30. Masa tu pakcik tu bawak kereta mcm bawak kereta racing gitu Speed aje. Dier tahu kiter nak cepat takut terlepas bus so dier pun speeding lah.

    Sampai hotel, just nice dalam kul 12 so kiter amik bag terus checkout. Tempat naik bus tu betul2 dekat dgn hotel so kiter ader time (30mins) untuk makan. Makan pun bangsa cepat2 (takut tertinggal bus).

    Kul 12.30 saya gi kat tempat naik bus. Rupa nyer bus saya bertolak kul 1.30hari cuma kiter kena ada sana kul 12.30 pasal agent nak isi form sume. Ceh. Kalau saya tahu bus tu bertolak kul 1.30 takde lah saya nak kelam-kabut makan. Kul 1.30 bus dtg, naik then balik.

    Estimated cost and perbelanjaan lebih kurang sama dgn penulis blog. Cuma perbelanjaan saya lebih sikit pasal saya naik flight (waktu dtg) and hotel saya 5200bht untuk 2 mlm.

    Saya dan pasangan ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada penulis blog and also to sume yg contribute kerana telah berkongsi pengalaman masing2. Terus terang saya katakan, perasaan takut tu ada jugak, maklumlah tak pernah buat mcm ni. Lagi kat negeri orang. Hehe.

    Aper2 pun, alhamdulilah kerana sume urusan telah selesai dgn sempurna.

    Kalau ada sesiapa yg tahu cara2 untuk daftar untuk negeri Kelantan, tolang lah share ya.
    TERIMA Kasih
    Salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Kawan atau pakcik Ismail ada mengenakan sebarang caj tak untuk perkhidmatan mereka?

      Delete
  51. salam,saya nak tahu apa dokumen yang diperlukan semasa di MAIS?

    saya blajar di luar negara tetapi myKad ada pada emak.saya dan pasangan merancang untuk bernikah setibanya saya di Malaysia dan kami ingin terus ke Hadyai.

    adakah mencukupi untuk membawa passport sahaja dan salinan myKad? terima kasih :)

    ReplyDelete
  52. Di MAIS mereka akan minta dokumen pengenalan diri. Kalu nak ikut tu passport dah cukup syarat menunjukkan yg kita berada disana dgn sah. Yg mungkin jadi masalah pengesahan di Konsulat. Saya tak pasti dorg nak tgk tak MyKad asal sblm pengesahan. Yg saya ingat, memang saya beri salinan MyKad utk dicop. Ada yg lain boleh membantu?

    ReplyDelete
  53. disebab saya masih lagi belajar di bawah tajaan,so plan tidak ke Konsulat.takot2 nnti nama saya boleh di trace oleh pihak tajaan dan menimbulkan masalah terhadap tajaan peljaran saya.

    ke nikah siam ada pandangan lain?perlu ke tidak utk ke Konsulat? huuu

    same as jebon789,kami merancang utk bernikah semula secara adat di Malaysia selepas kami habis belajar untuk mnjga hati parents masing2.

    ReplyDelete
  54. terima kasih atas maklumat di atas, terutama -jebon- yg merupakan kwn sekelas sy. insyaAllah, sy juga akan mendirikan masjid pada hari selasa ini. diharap dgn bantuan dr blog ini memudahkan lg urusan sy.
    -jem-

    ReplyDelete
  55. Saya nak tanya , kalau saya dah bernikah di thailand . Kalau saya nak nikah olok2 di malaysia tak lerlu hantar surat pernikahan di konsulat lah ye?

    ReplyDelete
  56. Nikah siam , boleh tak anda bagi no hp anda???? Ataupun email

    ReplyDelete
  57. Bagi mereka yg taknak dptkan surat pengesahan di Konsulat, sebenarnya takde masalah kalu anda taknak mendaftar pernikahan di Malaysia. Masalahnyer timbul kalu anda termengandung. Nak buat surat beranak serta MyKid anak nanti mungkin ada masalah. Surat pengesahan dari Konsulat adalah surat rasmi Kerajaan Malaysia jadi diterima pakai di semua jabatan kerajaan.

    alamat saya :- nikah.hatyai(at)gmail(dot)com
    tukar yg dlm kurungan tu seperti biasa.

    ReplyDelete
  58. salam ,
    Saya ingin berkongsi kisah saya yang mana agak complicated keadaannya pada ketika ini.Bukan hendak salahkan kewibawaan Jabatan Agama tapi inilah yg terjadi kepada saya yang jugak termasuk sekali dgn kealpaan kami suami isteri.Wallahualam

    Saya bernikah di Songhkla pd March,2008 kerana mengikut prosedur biasa untuk poligami mengambil masa yg lama.Saya pula baru menjalani operation membuang ketumbuhan dan memerlukan suami sentiasa ada di sisi kerana tidak dapat melakukan tugas harian sendiri.Jadi suami menggunakan medical report saya dan turun naik mahkamah dan jabatan agama islam untuk mempercepatkan proses itu dan akhirnya dinasihatkan bernikah sahaja di Songhkla atas keadaan yg memerlukan ketika itu.

    Kami sudah berdaftar di Mahkamah Shah Alam pada bulan Sept,2008 dan menunggu panggilan ke mahkamah utk urusan seterusnya.Dipendekkan cerita,isteri pertama telah meminta cerai dan kini suami saya berstatus duda.Selepas menunggu hampir setahun,kami pergi ke mahkamah Shah Alam kerana ingin tahu perkembangan kes kami dan agak menyedihkan kami diberitahu oleh seorg ustazah (yg telah berpindah ke Kedah pd ketika ini) mereka telah terlepas pandang kes kami.Beberapa kes selepas kami juga sudah diselesaikan namun tidak kes kami.

    Sekarang saya sudah hamil 3bulan dan yang terakhir kali suami saya check status pedaftaran kami dengan Jabatan Agama Islam tiada dalam rekod.Saya buntu dan agak terkilan dengan kecuaian pihak jabatan.Disini saya telah appeal untuk mendaftar sekali lagi pernikahan kami di Songhkla,dan mengikut pengalaman ustaz,adakah akan efek pendaftaran sijil kelahiran (MYKid) anak saya kelak?dan bagaimanakah prosedur mahkamah sebab isteri pertama telah pon bercerai?
    Mohon diterangkan kepada saya.
    Terima kasih kerana sudi membaca nukilan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat nikah di songkhla sebelum hamil masih ada?

      Jika tak, kasihan baby. Ada seksyen 13 kat surat beranaknya

      Delete
  59. Assalamualaikum w.b.t.

    Mula-mula sekali saya ingin membetulkan persepsi Puan yg saya seorg Ustaz. Saya seorg insan biasa yg telah berkongsi pengalaman saya dgn sukarela tanpa mengharapkan apa-apa balasan.

    Saya dah membaca masalah yang Puan kemukakan dan malangnya saya bukanlah orang yang betul (not the right person) untuk menjawab soalan-soalan Puan. Di sini saya meminta jasa baik pembaca yang lain secara am dan "Peguam Subang" secara khasnya untuk membantu.

    Saya cadangkan agar Puan bawa segala dokumen yang ada (sijil nikah, surat daftar kes mahkamah dan semua dokumen lain) dan bawa ke JPN lalu bertanya di JPN sendiri. Simpan@buang perasaan malu Puan kerana ia melibatkan status anak Puan kelak. Semasa saya mendaftar kelahiran anak saya, saya hanya bawa sijil nikah dan surat pengesahan dari Konsulat dan semuanya berjalan lancar.

    Tentang soalan-soalan lain, saya minta maaf kerana saya tak dapat nak membantu. Saya cadangkan Puan tinggalkan email Puan agar sekiranya ada pembaca boleh membantu, mereka boleh terus berhubung dengan Puan. Buat satu akaun email baru sekiranya Puan tidak mahu identiti Puan diketahui....

    Wallahualam

    ReplyDelete
  60. salam...
    sy masih student..dan ingin menikah , InsyaALLAH dlm mse yg terdekat...bgimna utk sy ke sne dgn kos yg rendah..sila bntu sy kerana sy tidak punya siapa2 untuk membantu sy...bila sy kol melalui egent, kos nya sgt tnggi dan sy tdk mapu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambik je prjalanan direct..awk blh stay kt hotel kt hatyai, rajin2 search yg pling murh..then,sane byk motor teksi@tuk2..dorg akn hon tourist..ckp je nk gi mais or tnjuk gmbr mais tu..kalau pndai tawar mnawar mtk la less hrga..maybe cost overall below rm800..tu pon lau stay shari 2 kt hotel..sane byk tourist travel, so xde problem nga tiket blik..

      Delete
  61. wassalam. izinkan sy berkongsi pengalaman. sy dan suami pergi ke hatyai dgn menaiki train dr KL Central dgn harga RM48. kami juga tak ada siapa2 utk membantu pd mulanya. tp Alhamdulillah, Allah bantu kami. masa di Padang Besar untuk urusan imigresen, kami ditegur oleh agen hotel di hatyai. kebetulan dia ada menawarkan hotel yg murah. then kami beritahu yg kami nak pergi majlis agama islam songkhla. and dia paham sendiri yg kami nak g menikah. dia offer utk bawak kami ke sana dgn harga RM100. lepas hantar kami di Central Hotel di hatyai dgn harga RM70/night dia bawak kami ke majlis agama islam. kami xg konsulat sebab plan nak bernikah semula di malaysia. btw, kami jgk student. kos kesuluruhan kami RM1300 je. tu trmasuk shopping and mkn la. alang2 honeymoon kan. Alhamdulillah, sume nye berjalan dgn lancar :)

    ReplyDelete
  62. assalamualakum,
    bole x bg contack no ustaz ismail tu dgn no driver en.ismail tu sbb sy call dr no 66 dh x available... klu bole sesape yg bru2 ni ade ogi bole x post kn kt email sy tika_aziq@yahoo.com.my .. sy dh cbe call no yg (Nikah Siam) bg tp dah x de dlm prkhidmatan

    ReplyDelete
  63. sama la saya pon nak no fon ustaz atau sapa2 yang boleh jd driver apabila smpai ke sana nnti..tlg email ke ixora8124@yahoo.com

    ReplyDelete
  64. salam..mcamna dengan proses pendaftaran nikah di malaysia?berapa denda bakal dikenakan dan berapa lama tempoh proses?

    ReplyDelete
  65. klu janda nak kahwin kat siam...tau tak apa yang mais nak selain surat cerai.

    ReplyDelete
  66. Salam,

    Saya Baby. Pertama kali jutaan tahniah dah terima kasih diucapkan kepada saudara di atas blog yang sangat informatif ini.

    Untuk pengetahuan saudara, saya dan bakal suami akan pergi bernikah di Thailand dengan berpandukan blog ini (kalau boleh sebelum raya ni).

    Saya nak tanya, kalau nak direct terus pergi ke Hat Yai dari KL, dan kos yg terpaling murah, apakah cadangan saudara?

    aerybritney at gmail dot com

    ReplyDelete
  67. Naik train boleh. Pergi ke Stesen Kuala Lumpur dan beli tiket di situ. harga rm48 utk seat biasa. tapi bila nak naik train, naik kat KL Central. Train ke Hat Yai ada malam je. Harap membantu :)

    ReplyDelete
  68. Salam semua. Saya skg ni berada di hatyai dan esok pagi insyallah akan ke MAIS utk bernikah.kisah kami ni agak lain,bukannya nak kawin lari atau kawin dua tapi hanya perlukan sijil nikah yang diiktiraf,kami sebenarnya sudah bernikah kampung dan tidak dapat didaftarkan shj kerana tiada surat nikah.pernikahan kampung ini banyak dijalankan di pendalaman sabah.

    Jadual perjalanan kami diatur dgn berpandukan blog saudara Nikah.Siam, Cuma perjalanan ini kami tak guna khidmat sesapa. Dari kota kinabalu kami ke lcct sepang dan terus ke kl sentral ambil tiket tren senandung langkawi rm56 (rm228 pergi balik utk 2 org). Tren tolak jam 9.30pm tapi jgn harap akan tepat ikut jadual ya.sampai hatyai jam 11.30am terus kami check in di Dusit hotel,hari ni hari minggu so kami cadang rehat sehari dulu memandangkan perjalanan kami yg sangat jauh. Insyallah esok selesai semua perkara akan saya uploadkan ceritanya. Doakan semuanya berjalan lancar ya.

    ReplyDelete
  69. salam..nak tnya, kalau di konsulat tu, proses pngesahan mmg xambil masa stu hari lg ke?mkna nye pg hari ni ambl esk??

    ReplyDelete
  70. Alhamdullilah..saya telah slmat bnikah pada 28 ogos yg lalu dgn bpandukan blog ni..thanks :)

    ReplyDelete
  71. Nape la sy tak jumps blog ni,abis dh rm2200 sbb guna agen.surat pgesahan pejabat konsulat kene bt sndiri..ape la agen,mencekik darah..huhu?ni skrg nk pegi konsulat malysia kt songkhla,bt pgesahan tu.doakan kami selamat pergi dan balik..

    ReplyDelete
  72. tq utk blog ni.. telah memberi inspirasi dan smgat utk menguruskan sdiri pernikahan saya yg settle minggu lepas...
    habis dekat rm1400 termasuk honeymoon.. 3hari 2 mlm..
    byk hbs sbb diketuk tuk2..
    sewa tuk2 hari pertama - rm200... dia tlg bawak g mais.. tlg komunikasi.. tunggu smpai settle..
    pastu g konsulat.. dia tlg settle gak.. dah mcm agen dah..
    tapi dgn bayaran yg 10x ganda lebih murah..
    pastu bawak g hotel.. dan makan2..
    kos perbelanjaan:
    mais - rm450
    konsulat - rm50 (dh naik hrga ke?)
    sewa tuk-tuk - rm200(hatyai-mais-consulat) + rm70(songkhla-hatyai)
    sewa hotel - rm250 (samila beach resort Sea view)
    kl sentral->hatyai rm96
    yg lain2 tu utk belanja makan n shopping..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan pengesahan je dah naik harga dik oi. Mais 450 gak. Jika harga sebenar cuma rm100. Kongsulat yang pau. Mereka pun enjoy gak cam polis jahat :(

      tu lah. Awat beratus habis kat hatyai-mais-songkhla-hatyai? Walhal tak sampai rm10 total. Leh enjoy another rm260 ;)

      Just ambik tuktuk sebelah jam BESAR. Rm2/pax sehala to mais from hatyai

      Delete
    2. oh.. tq for ur info.. harap2 yg len dpt ambil pgajaran.. mmg kena ketuk pun.. tp kira ok gak.. sbb dia tulun settle semua.. kat mais,konsulat dan hotel...tuktuk tu pun utk kami je x kongsi2..

      Delete
    3. IBNU MARZUKI AL FIRDAUS. JAM BESAR TU DI MANA? APA TEMPAT TERDEKAT JAM BESAR ITU UNTUK RUJUKAN?

      Delete
  73. Alhamdulillah jumpa blog ni , moga Allah beri ganjaran sebaiknya kepada mereka yang berusaha untuk memudahkan muslimin ke arah ketaatan kepada Allah

    Saya ada beberapa soalan :

    1. Bila hari dan waktu operasi MAIS ? Consulate ?

    2. Adakah Ustaz Ismail ( warga hat yai , yang menyediakan perkhidmatan pengangkutan itu ) masih lagi dapat dihubungi ?
    Masih nombor telefon yang sama ?


    ReplyDelete
    Replies
    1. sy cadangkan anda wat research dulu sblm pegi...
      kot2 terkena hari cuti.. lagi pjg pulak proses...

      ni yg saya dpt dr internet... www.pesonaconsult.com
      Majlis Agama Islam Songkhla : Ahad sehingga Jumaat. Tutup pada hari Sabtu dan cuti umum.

      Pejabat Konsul Malaysia Songkhla : Isnin sehingga Jumaat. Tutup pada hari Sabtu dan Ahad.

      jika anda baca dr mula sampai akhir.. ada sorg pengganti utk en.ismail ni... sila print web ni..utk bacaan dlm perjalanan.. :)

      Delete
  74. surf bit.ly/ROjSDc untuk rm2 je hatyai ke MAIS vs rm200 Hj Ismail (admin dapat sikit? LOL!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. IBNU MARZUKI AL FIRDAUS. JAM BESAR TU DI MANA?BOLEH BAGI NAMA SESUATU BANGUNAN ATAU APA2 YANG TERKENAL UNTUK DIRUJUK TAK?HOTEL ATAU APA2 SAJA

      Delete
    2. Sebelah hotel president atau area jam besar katanya. Sy pernah terbaca ibnu marzuki bagi di comment. Harap membantu

      Delete
  75. Masa pgesahan kt konsulat tu kne bwa isteri skali ke?atau boleh aje suami uruskn sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. g sorg pun xpe rasanya.. sbb dia cume nak surat2 dr MAIS je...

      Delete
  76. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  77. okay, prosedur dkt sana semua dh fhm. cuma perjalanan pergi balik mcm mana? kalau sy naik bas mcm mana? kalau naik train pulak mcm mana? saya dari johore. dan mcm mana sy hendak mendapatkan perkhidmatan teksi untuk bawa saya berurusan? sila reply ASAP.please.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari johor g ke klsentral.. beli tiket ke hatyai..
      kat hatyai tu adala ulat2 tiket yg dpt permudahkan urusan anda dgn byran lbh krg rm200+..

      Delete
  78. assalamualaikum.. sya dan suami telah slamat diijabkabul kn pd 14 november baru2 ni..kami masih lg student di ipt area kl...kami hanya pergi sehari sahaja dan hanya menyiap kn urusan akad nikah shaja. kami x mendaftar lg di konsulat..kerana kami mrancang untuk bnikah mngikut adat dlam mse 3tahun lgi...
    nk tnye.......
    1. boleh ke skiranya kami xmahu mndaftar di konsulat?
    2. dgn sijil nikah dr pjabat agama songkhla tu sah ke nk dtunjuk kalau ditangkap basah?
    3. adakah kami akan dkena kan tindakan juga skiranya dtangkap basah?

    harap pihak tuan dapat mnjawab psoalan sy...
    terima ksih jgak sy ucap kn krana mhasilkan blog y mampu memudah kan usaha kami mghalalkan hbungan ini....

    ReplyDelete
    Replies
    1. permasalah mcmni rasanya dah byk yg tanya.. cube baca post2 sblm ni..
      -daftar konsulat lg selamat.. bukti yg anda ada dan menikah disana di waktu itu..disamping bukti visual
      -denda akan tetap dikenakan..nikah luar kawasan..

      Delete
    2. hohoho...time kasih ye cybrid...nmpak nye kene pegi skali lagi la...huhuhu....

      Delete
  79. boleh bgtahu keseluruhan perjalanan saudari? sy pun student jgk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bleh je...kami btolak ke hatyai dgn train snandung langkawi..rm48 utk tmpat duduk...kami dh contact ismail siap2 sruh tggu di stesen...slamat smpai trus jmpe ismail dan pegi mais..sbb kami kne naik flight ke kl ptg tu jgak...dlam stengah jam dh smpai mais..urusan lancar je..dlam sejam je dh settle urusan akad nikah trus bgegas ke airport...naik flight pkul 2...ismail mngenakan byaran sbyak rm200..hmmm..agak mahal utk urusan shari shaja..smase dlam train d pdang besar..ad seorg travel agent y dpat tahu niat kami ingin pegi mnikah n die offer nk hntar kami dgn harga hanya rm100..tp kmi dh janji dgn ismail kan...ape leh buat...
      perbelanjaan....
      tiket train=rm96
      mais=rm450
      ismail=rm200
      flight=rm500
      kami byak habis duit beli tket flight..huhuhu...
      sbaik nye rancang pjalanan anda n buat survey...

      Delete
    2. terima kasih bg info :) jd skrg saudari duduk dgn suami atau asing? lau tertangkap, boleh ke kita tunjuk surat nikah sbgi bukti?

      Delete
  80. salam sy(wan) pun student jugak bercadang nk nikah sendri pada 30 december ni. rsa okay x? tarikh ni dia org tak cuti kan? then sy ingat nk drive je ke thailand n terus ke MAIS. pa pendapat kawan2.. perlu ke sy mintak bantuan sapa2 dkt sana.. or boleh pergi terus je sendri..

    ReplyDelete
  81. saya pun nak ke sana hujung tahun ni...dari kuala lumpur.mungkin boleh jumpa wan kat sana. :)sama-sama kita menikah dgn pasangan masing2.

    ReplyDelete
  82. sy (wan)yg post hri tu.. bersyukur dan ucap terima kasih kepada peulis blog ni.. alhamdulilah sy dh berjaya kahwin dgn isteri sy.. pada 4 -1 2013, sy drive sahaja dari KL - Songkhla.. senang sgt.. ikut google map.. sy print then sy follow.. sy bawak gambar masjid songkhla masa nk cri2 sy tanya org dia org tunjuk.. even ada mslh bahasa pn tpi still senang.. kos tak sampai seribu pn.. then info lagi satu.. mulai FEBRUARI 2013, pejabat MAIS cuti hri jumaat. alhamduliilah semuanya berjalan dgn baik. senang je xpyh pergi ikt agen.. kita sendri boleh buat punya.

    ReplyDelete
  83. salam...sya fir,.sya brcadang nak p nikah kat sana dlm bulan Januari ni....sya ingat nak drive keta sendri...after dapat info dr sahabat2 yg post all their experience kat sini,InsyaAllah semuanya akan brjalan dgn lancar....so,sapa yg nak konvoi or nak p nikah skali..jom la join skali;)

    ReplyDelete
  84. muadz..boleh bagi email? sy nak ikut skali dgn pasangan..kita tong-tong duit minyak dan tol...

    ni email saya, aminax87@yahoo.com

    ReplyDelete
  85. sy (wan).. muadz tahniah.. good luck.. make sure ada bawak gambar masjid songkla (copy je dari google masuk dlm hp) also gambar2 lain.. yg agak2 related.. sbb dia org x fhm sgt bahasa english.. kena tunjuk gambar bru senang nk tanya orang.. n bawak google map.. print kat kertas.. sbb signboard dalam bahasa english tulis tuk singboard besar2 je.. tpi jgn confuse.. lepas bukit kayu hitam terus je.. dlm 30 minit pastu bru belok.. memg boleh punya jgn risau doa banyak2.

    ingt pejabat mais Jumaat Cuti, (Mulai Februari 2013), Sabtu tak pasti di bukak ke x.. kalau ikut kebiasaan Sabtu cuti, Ahad baru on. kalau nk save pergi hari isnin ke.. senang boleh g pejabat konsulat malaysia sekali. anyway good luck.. juga tuk aminax87.

    ReplyDelete
  86. jebon789@yahoo.com18 February, 2013 01:14

    lama gak blog ni aktif...sedar tak sedar dah 2tahun lebih saya kawin,hasil dari tulisan blog ni. Alhamdulillah,bila niat baik,Allah tunjukkan jalan.sesiapa yang rasa nak berkahwin,tapi ada halangan, kahwin je siam sebagai ikhtiar terakhir...Jangan percaya orang kata kahwin siam tak kekal lah,apa lah...Tu semua ketentuan Allah,orang yang kahwin kat dalam Malaysia pun lagi banyak yang bercerai berai...Tahniah kepada siapa yang dah mendirikan masjid...

    ReplyDelete
  87. ad sesape blh tlg info x.... consultant ttup x ari jumaat ? sbb igt nk g kamis....nikah kamis, jumaat tu consultant ttp x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. sy nk g bln 3 gak hehehhe...i.allah 7 n 8 hb...heheheh doakn sy n future hubby...i.allaH SEMOGA pjalann kitowg selamat....doakan kami...

      Delete
    3. misz_eniey, awak pegi naik apa ye? kereta atau train? sy pun bercadang nak nikah di sana. lau awak nak, kite boleh kongsi2 duit myk ngn tol. thanks.

      Delete
  88. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  89. assalammualaikum...
    alhamdulillah sy n suami da pun selamat nikah berpndukan blog nie....nie sy lampirkan pjalann sy n suami....

    kamis pg smp hatyai... tukar duit dlm train ktmb... harga train ke sane rm12 2 owg....dlm 2 ad travel agen....die tlg kitowg dgn cas rm200 tuk ke songkla dll consul n die tlg kitowg abes2an tuk cek in at songkla....very nice... n dgn bntuan die,kitowg dpt ptg Q tuk nikah ag awl...bbnding agen msia, lmbat hehehe...

    train pergi blik pdg besar : RM12
    mais : RM 450
    consul :RM50
    tuk tuk ke hatyai: RM7 ( naik van besar ala2 bas but slesa )
    hotel DI songkla :Rm 45 (wifi,hot water,iron,safety n very nice )
    mkn at songkla :RM 97 ( MHL )
    shopping AT hadyai : Rm 300
    kenderaan ; Rm 200 ( sape naik train ke hadyai akn jmp meng, very helpful person....die akn tlg cr hotel murah but slesa...

    kitowg tukar 1k tp balance dlm 100...hehehehe...


    ReplyDelete
    Replies
    1. meng tu nk cari kat mane?? cmne misz_eniey bole cam die? meng tu ke yg bwak misz g mais n konsul? btw tahniah ea :)

      Delete
    2. misz eniey,dlm ktmb tu ad travel agent ke?

      Delete
    3. konsulat mmg dah naik harge ke misz eniey? bukan rm15 je ke?

      Delete
    4. ok,kalu sesape g ngn train dr pdg besar, pg kul 10, i.allah mmg meng tu ad dlm tu.... die akn tny, da cek in hotel at hatyai o x n die akn bg offer tuk cek in hotel2 grand at hatyai..kowg ckp jew, blh bwk g nikah x..n die akn story at kowg hage...rm200 g ke sane dr hatyai n die sgt2 btanggung jwp...die bwk laju sbb isau kitowg akn lmbt..die blh tlg amik pix mase akad nikah tu... ari tu sy tny die, mmg die akn ad dlm train ke hatyai....biasanya ada sowg ag akak y akn tukarkn duit tuk sesape x tukar duit ag... kowg tny akak 2, meng ada x, tp i.allah, mmg meng tu ada dlm train ktmb 2 n akan tny sape2 nk cek in...

      Delete
    5. kalu kowg xdan siapkn konsul sehari, kowg tdo je at songkla tu.... t ckp at meng * kalu g ngn meng* hotel murah... tp mmg die bwk g guest house y best =) n die akn ajar kowg cmne nk blik ke hatyai after surat pengesahan siap...siap bg kertas y die tulis dlm bhs siam tuk kitowg bg at tuk tuk kalu kitowg sesat... btw susah nk jmp owg siam y fasih melayu, english n siam cm meng....alhamdulillah kitowg dipermudahkn....

      Delete
    6. misz eniey, meng tu mmg akan ad dlm tren ea? sy akn pg sane pakai tren gak , naik kul 12.40am kat stesen ipoh,agak2 die ad tak ?? cmne nk cari die? die bese tgu kat mane? klu nk minx tlg die utk dua hari bole tak? sbb sy da tempah hotel tune kat hatyai, so tggl pg ulang alik je laa dr mais ke konsulat songkhla n ke hatyai.agak2 bole minx meng buat mcm tu tak misz?

      Delete
    7. akak dlm tren yg tukarkan duit tu org ktmb gak ke or sape2? die la yg bgtau misz yg meng tu bole tlg kan? btw tuka duit dlm tren kat section mane ea?

      Delete
    8. train ke hatyai ada satu jew dr msia.... so sesape naik ktmb, kowg akan smp pdg besar dlm kul 9 pg, n kn tukar kepala train at pdg besar.... n akan lpas pmeriksaan kastam, kowg akn naik train tu smula... n akak y tukar duit tu akan ad at situ... meng pun akan ad dlm train tu gak... blh aje suh meng tlg amik kn... o tny meng, de best solution tuk kowg... cm kitowg, meng kate mbazir kalu ulang alik ke hatyai smula....ktmb at pdg besar sgt simple... aka 2 akan tny kowg, nk tukar duit o x....

      Delete
    9. misz, klu sy nk mintak tlg meng utk dua hari pegi ulang alik ke hatyai n songkla bole x? sbb sy da tmph hotel dua hari kat tune hotel, maknenye smp kat stesen keteapi hatyai, sy igt plan trus g mais n then konsulat pastu patah balik ke hatyai tido utk satu mlm n then esoknye pegi balik ke konsulat utk amik pengesahan pastu pulg smula ke hatyai. agak2 meng bole deal mcm tu tak? meng tu mmg ade dlm train ke hatyai kat pdg besar ke?

      Delete
    10. ase ny, blh kot.... aah..die mmg akn ad dlm train tu mase cek imgresen at pdg bsr tu....

      Delete
    11. Akak tuka duit tu kat mne die tgu? Akak tu mmg knal la meng misz?lg satu akak tuka duit tu ad cas ape ape tak time misz nk exchnge duit?

      Delete
    12. This comment has been removed by the author.

      Delete
    13. tahniah misz_eniey.. semoga bahagia sehingga ke akhirnya.. :D
      misz_eniey sewa hotel ape ek? kat songkhla ker?
      kami hari tu duk kat samila beach resort..

      yg nak pegi tu klu x jumpe 'meng' korg leh gak tanya2 ulat2 kat stesyen ketapi tu... dorg pun caj rm200 gak.. utk sehari.. semua dorg settlekan...
      haritu kami dgn sorg yg bernama 'SA'.. cakap je nak nikah... dorg fahamlah...

      akak yg tukar duit tu akan round2 dalam tren dr pdg besar ke hatyai tu... tukar ngan dia lg untung dr kat kl sentral..

      harap dpt membantu..

      Delete
    14. Cybrid mcm mne nk knal ulat ulat yg bwk kite g k mais tu? Kat mane nk cri dorg cthnye 'SA' tu??

      Delete
    15. sape nk no tel fon meng?hehe...mase pegi nikah bulan 11 hari tu pnah jgak jumpe die....tp mse tu dh janji ngan ismail..mse g honeymoon n konsulat blan 1 hari tu jumpe die lagi dlam train...smpat la borak panjang..mtak la fon no die utk bg kt kwan...try la call... 089-4668841.
      meng baik...klu die xfree utk bwak kite ke sana..die akn call kwan2 die..sgt membantu....utk ke konsulat hari tu die call kwan die mtak hantar kn sy n wife...naik tuk2...best...rm120 utk dr hatyai ke samila beach resort..pastu g consulat..blik hotel skali lg....esok tu hantar kami ke konsulat,siap offer nk tolog amik gambar kt pantai samila lg...pastu hantar balik hatyai....ok la kn......

      Delete
  90. ade sape2 nak pegi minggu ni tak?
    kot2 bole konvoi skali keh2

    ReplyDelete
  91. owh lupe lak.... time sy tu... mais da siap2 fotostat n cas rm2... pastu g consult, da xpyh fotostat....n mmg cas rm50 huhhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. misz, soket plug kat hatyai same tak ngn malaysia? sbb sy cuak gak klu fon tk dpt charge sbb plug sane lain2, huhuhuk

      Delete
  92. salam...sya plan nak pg nikah dlm next week ni...sumenya berpandukan blog ni...InsyaAllah sye nak drive sendri...ada tk sapa2 yg tau no en.osman or org yg bleh sya hubungi bla sampai sana nnt?..thanx kwn2 yg dah bg info n share experience korang...semoga Allah merahmati hubungan korang sehongga akhir hyat..Aminnn..

    ReplyDelete
  93. assalam, bole bg pendapat tak kalian smua,biasenye klu kene tangkap basah contohnye klu kite yg psgn nikah siam ni bermalam kat hotel bajet, ape akn jd kat kite ea? ade tak sape2 pernah bermlm ngn pasangn mcm ni? boleh share tak? sbb kbykkan kes nikah siam rmai tak dftr je kat pejabat agama, tanak bg fmly tau kan. agak2 pihak jabatan agama ambik tindakan ape ea?

    ReplyDelete
  94. klu nikah dgn org indonesia ble di terima nikah di songkla Thailand jg ka? plan nk nikah dlm bulan ni jg. harap ada sesiapa yg ble tolong bg penjelasan, adakah cara2ny sma mcm nikah org Malaysia.

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum smue.alhamdulillah sy telah bernikah pd mggu lpas bsame psgn sy. Sy nk share ckit pasal cmne sy pg n setelkan pernikahan sy.
    1. Klu sape yg berhasrat n tggl di kwsn perak until kl or johor,better take ktm train ke hatyai,nt mule2 naik train namenye Senandung Langkawi, lpas tu nt kat pit stop sempadan korg akn g wat imigresen n then nek tren k hatyai. Kat situlah nt korg akan jmpe sorg pakcik cina diam botak ckit namenye Ah Meng,spt ramai yg sbut pasal die, mmg smue die tlg uruskan. Bayaran pakej yg ak dpt mase tu hnylah rm1000.
    2.so ap yg terkandung dlm rm1000?
    -rm450 utk bayar nikah kat mais
    -rm50 utk bayar duit konsulat n pengrsahan
    -duit pengangkutan yg baki tu. Ak tk pasti sgt tp die bole bincg n kurg hrge sbb ak pny jd mahal cuz ak da tmph hotel tune utk dua mlm dlm rm192 pakai agoda.com. Klu korg tk tmph ape ape hotel nt meng cdgkan utk stay hotel kat songkla dlm rm45 satu mlm sbb sng korg nk amik surat pngshn kat konsulat. N then hari lain g duk kat hotel at hatyai lak..
    -utk pgtahuan korg ah meng mmg sgt baik hati n bukan bisnes semate mate duit tp nk tlg org. Lgpun die bukan minx duit lump sum tp ansur2. So pndai2la korg negotiate die lau korg nk harge murah ckit. Btw yg lbih untgny die bole berbahasa siam,malay, english n chinese. So no hal la klu nk communicate ngn die. Pasal tmpt mkn pun die bole bgtau mame stu rstran halal..
    -ni klu korg nk sng pg by train n jmpe la si ah meng ni.nk cam die tak slh ak die alwys pakai bju kuning n slalu berlegar legar dlm train utk die cri customer yg nk servis tour guide dy or spesel case like nikah.
    -ape ape pun gudluck sape sape yg berhsrt nk g nt. Ad soalan silakan tny disini.. :-)

    ReplyDelete
  96. alhamdulillah..tahniah kpd semua yg dah selamat diijab kabul..
    huhu, masuk bln ni genap dah 8 bln bgelar isteri. :)))
    bahagia sgt dgn hubugan yg halal ni..terima kasih tak terhingga pada penulis blog ni...hehe, moga hubungan yg terjalin ini berkekalan hendak Nya, xlupe kpd saudara yg lain..isya'allah..(pn shida)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy seorang student universiti dan sudah berkahwin dgn pasangan sy same jurusan sebulan lepas, alhamdulillah hati saya rase sgt tenang sbb hubungan 'couple' sy dgn psgn sy menjadi sah dan halal apabila bergelar menjadi suami isteri. serius sejak sy bernikah hari tu, sy berasa sgt bahagia dan tenang sbb sy berjaya mengelakkan maksiat dan zina yg sememangnya dosa besar di sisi Allah :) mengikut pengalaman sy, utk student yg serius bercouple dan merancang utk berkahwin ttp dihalang keluarga atas masih awal n perlu abis belajar n ada duit baru bole berkahwin,tp tahukan klu bercouple walaupun hny memandang mata psgn kita suda dikira zina mata n zina hati apabila kita syg org yg bukan muhrim bg kita? bende2 mcm tu yg akan mendekatkan kite ke zina. wlapun kite serius dlm percintaan n parent kite membenarkan kite berhubungn tp kite kene igt bahawa masih lg dosa besar kpd allah sbb hubungan tidak halal pada mase tu. So sy sarankan kepada psgn kapel especially student universiti yg serius dlm percintaan n mahu mengahwini psgn anda n incase parent anda tidak mengizinkannya eloklah pergi ke songkhla n nikah ke sana. Jakim pun memfatwakan nikah siam adalah sah dr segi hukum syarak sebab nikah sah klu jauh dr tmpt kite bermastautin sepnjg dua marhalah n jika wali tidak mengizinkan atas dasar2 tidak bermunasabah(maksudnye ur parent berkenan n membenarkan anak dye bercinta,ttp tidak membenarkan anaknya kahwin awal atas dasar kwangan/belajar,ttp maksiat n zina tetap bergelumang). Utk maklumat lanjut anda try la googlekan ttg fatwa nikah siam drpd Jakim. :))

      Delete
  97. Sy cdg nak pi bulan 6 nnt.. Thanx for this blog yg bnyk bg info.. Doakan kami selamat ye..

    ReplyDelete
  98. boleh ke kalau kte bawak seorang kawan sendiri utk jadikan saksi pernikahan?

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum. 1st of all, terima kasih kepada penulis blog dan semua yg sudi berkongsi pengalaman. Alhamdulillah, sy dan pasangan sudah diijabkabulkan pada Jun 2013 berpandukan blog ini. disini sy ingin berkongsi pengalaman pernikahan saya dan pasangan. kami pergi dengan menaiki tren dari kl sentral. tambang sehala seat 2nd class utk seorang ialah rm48. apabila sampai di Padang Besar, semua penumpang diminta turun utk transit dan pengesahan imegresen. tren akan diservis lebih kurang dalam 3jam. pada masa tersebut, kami buat border pass on the spot. kos utk seorang hanya rm10. dan utk gmbar rm12/person. x perlu buat passport utk yang menetap di negeri kedah, perlis, perak dan kelantan. apabila sampai di Hatyai, kami check in di Hotel yang berhampiran stesen ktm. banyak hotel area situ. kos utk 3 hari 2 malam bilik aircond cuma rm120 / 1200baht. bilik luas dan selesa. selepas itu, kami terus pergi ke MAIS. kos urusan nikah disana hanya rm450. kami pergi dengan menaiki tuk2. jangan risau sebab tuk2 banyak dan mudah didapati. kami print gambar MAIS dan tunjuk kt tuk2. kos kami pergi balik dari hotel ke MAIS pula hanya rm40. kami xdaftar di konsulat kerana kami berdua student IPTA. kami berniat nak halalkan hubungan kami dan bernikah semula di Malaysia suatu hari nanti (bila dh abih study). Tujuan nikah pun nak jaga hubungan dengan Allah, dan nak halalkan hubungan kami. Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan :). Semoga hunungan kami ni berkekalan dunia akhirat.

    Tren 2org dari kl sentral - hatyai 2 hala = RM 192
    border pass + gambar passport (2org) = RM 44
    hotel 3hari 2malam (guna baht) = 1200 baht (RM120)
    bayar di MAIS (boleh guna rm @ baht) = RM 450 (4500baht)
    tuk2 pergi balik = 400 baht (rm40)
    TOTAL = RM846
    makan + shopping + honeymoon total kos kami RM1.6k. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam please give your email :( Saya plan nak nikah ni :9

      Delete
    2. saya nak tanya lebih lanjut. boleh drop email?

      Delete
  100. Assalam..saya dan suami baru menikah di MAIS pada 6 July baru2 ni. Semuanya diuruskan sendri dgn belanja dlm RM800 je. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan..Kami drive ke Hatyai dari Padang Besar berpandukan sign board dan google maps. Lepas setelkan urusan insurans Thai di pekan Pdg Besar, kami btolak ke Hatyai dalam pukul 11.45 ke Hatyai dan smpi di Asian Hotel, Hatyai lebih kurang sejam stgh kemudian sbb tsesat sikit masa cari hotel. Kalu x mungkin boleh sampai lebih awal. Memandangkan hari ni hari Jumaat, MAIS tutup jadi kami nak pergi menikah di pejabat agama di Pathalung tp last minit tak jadi sbb xberbaloi rasanya spend 11000 BHT utk byr upah org yg akan bawa kami ke sana. Jadi kami bcadang menikah di MAIS shj pd keesokan harinya (Sabtu-MAIS bukak mcm biasa). Esoknya, kami ada survey2 harga tambang tuktuk utk ke MAIS. Katanya 1500BHT utk pergi MAIS n return trip to hotel..agak mahal.Akhirnya kami bcadang utk drive sendri ke MAIS bpandukan google maps dan bdoa semoga dipermudahkan..Lepas check out hotel, kami terus gerak ke MAIS. Alhamdulillah..tak sampai stgh jam kemudian kami da sampi di MAIS. Dari jalan besar sudah kelihatan menara masjid dan kubah emas/kuning yang menempatkan pejabat MAIS. Syukur..Pergi ke kaunter dan serahkan passport bsama departure card n bayaran sbyk RM450/4500BHT. Bayar dlm RM boleh, BHT pun boleh. Tunggu dlm 10minit n then kami dipanggil utk proses akad nikah.Cepat betul..Tepat jam 12 tghari ijabkabul disahkan dan kami selamat bgelar suami isteri ;). Syukur alhamduillah..Kami akan ke Songkhla sekali lg utk mendapatkan pengesahan Konsulat Malaysia(sebab weekend pejabat konsulat tutup).Boleh g jalan2 lg skali..hehehe

    Kos kami:
    Insurans Thai: RM18
    Minyak kereta Pdg Besar-Hatyai-Songkhla-Pdg Besar: RM30
    Kos di MAIS (proses nikah & fotostat): RM450 + RM2
    Hotel: RM120
    Makan, etc:RM200
    Total: RM820

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari AHAD, MAIS bukak tak..??

      Delete
  101. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaya mahu pergi bile and bulan berape?

      Delete
    2. sy pun bercadang nak kesana. contact sy whitedahlia563@yahoo.com

      Delete
  102. Assalamualaikum.. saya nak tanya, kalau nikah disiam perlu ke ambil kursus pra-perkahwinan di malaysia ni? Saya tak berapa faham n berniat nak kawin di siam.. tapi tak tahu cara2nya dan kewangan agak limited.. lepas nikah disiam tu mmg mesti daftar semula kat malaysia ke? harap dapat bantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kursus tk perlu. kalau ikut undang2, lepas nikah kena dftr. tp ada sebahagian tknk dftr sb nak nikah semula di msia.

      Delete
  103. ..assalamualaikum..

    Boleh sesape update tak waktu dan hari bg urusan kat mais n konsulat?

    ReplyDelete
  104. saya nak tanya klu bakal suami seorg polis/ askar mcm mne yew? prosedure same x yew? sbb ssh sgt nk mnta permission org atasan...hrp ade someone m'bntu kami..:)sbb kad pengenalan dah tukar ikut uniform tu.. tu yg ssh nk nikah kt malaysia.

    ReplyDelete
  105. "assalam, bole bg pendapat tak kalian smua,biasenye klu kene tangkap basah contohnye klu kite yg psgn nikah siam ni bermalam kat hotel bajet, ape akn jd kat kite ea? ade tak sape2 pernah bermlm ngn pasangn mcm ni? boleh share tak? sbb kbykkan kes nikah siam rmai tak dftr je kat pejabat agama, tanak bg fmly tau kan. agak2 pihak jabatan agama ambik tindakan ape ea???"

    salam..saya copy paste balik soalan ni..sbb sy pun nk tau jwapan nye..still xde lg org yg jwab..kn ramai jgak psangan kt sini yg x dftar kt mlaysia..xkan xde ssiapa ade pngalamn kena tgkap basah..sy harap ada yg sudi nk share kt sini..terima kasih
    ~AHMAD~

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu soalan sy anda ambil tu, haha, tau takpe,, sy nk pegi mane2 pun tak senang sebab ye laaa, dah mcm2 spekulasi org sekeliling.. :(

      Delete
  106. nak tanye...MAIS bkak x hari ahad..??bukah separuh hari ke smpai ptg ye..??

    ReplyDelete
  107. salam... just nak bertanya, kahwin di siam dengarnya mudah dan saya sebenarnya berminat untuk bernikah di sana memandangkan prosedur dan protokol perkahwinan di malaysia yang agak ketat untuk berkahwin dengan warga asing. soalan saya, adakah akan timbul masalah untuk pasangan yang berkahwin di sempadan siam apabila ingin mendaftarkan pernikahan di malaysia. sebab dengar pasangan terpaksa naik turun mahkamah dan kalau tidak bernasib baik akan hadapi banyak masalah perundangan syariah hingga tidak boleh mengandung dan sebagainya. Satu lagi, sebaik sahaja selesai bernikah di siam, adakah suami akan automatik dapat mengikut saya kembali ke malaysia sekiranya dia tidak memiliki visa. Means, sekiranya dia memohon visa selepas akad nikah untuk mengikut saya, adakah alasan telah sah menjadi suami kepada warganegara akan diterima oleh embassy malaysia di sana. terima kasih

    ReplyDelete
  108. As Salam,
    Alhamdulillah, dengan panduan saudara dan saudari, saya dan isteri dah selamat bernikah di MAIS pada ahad, 29hb Sept 2013. Untuk pengetahuan, MAIS dibuka pada setiap hari kecuali Jumaat, dr jam 0830 hingga 1530.
    Saya ke sana menaiki AirAsia terus ke Airport Hatyai, kemudian dijemput oleh teksi yg mmg dah sedia ditempah. Dari airport, kami terus ke MAIS, solat zohor, dan tunggu seketika kerana kami tiba time lunch. Dlm pukul 1330, bila kaunter dah dibuka, kami terus ke kaunter, just ckp nak menikah. Kerani mintak pasport dan IC pasangan dan surat cerai pompuan jika janda. Tunggu 10 min, kami dipanggil ke dalam dan terus di ijabkabul oleh Tuan Hj Ismail.
    Keesokkan harinya Isnin, baru la kami hantar dokumen yg dah siap di potokopi oleh MAIS ke Konsulat Malaysia(Konsulat tutup hr Ahad), dan collect dokumen yg dah disahkan pada selasa. Kemudian terus ke Airport untuk balik. Jumlah perbelanjaan :-
    Tiket Flight return : RM230.00
    Bayaran ke Mais : RM450.00
    Bayaran Konsulat : RM 60.00
    Transport utk 3 hari : RM 270.00
    Then makan/minum/shopping and Thai Traditional Massage.
    Transport sgt berpatutan, RM270 utk 3 hari termasuk airport transfer, pergi
    floating market, konsulat 2 hari, shopping complex etc.
    Kalau mencari transport, boleh la email itenerary saudari/saudara ke
    kich.sinara at gmail.com . Nama Widjit, kereta Nissan Almera. sgt2 menepati masa.

    ReplyDelete
  109. Alhamdulillah,saya n husband pun dh selamat bernikah tgh bulan September 2013..dah sebulan dah,sekarang hidup rasa tenang je..kami student lg,skrg nak study pun rasa berkat..nak di jadi kan cerita,ktorg mmg dh plan nak nikah kt sana,so ktorg pun survey la nak pergi ikut agent yg mana..sekali terjumpa blog ni..alhamdulillah,kt situ dh nampak yg ALLAH permudahkan urusan kami nak halalkn hubungan ni..hari2 baca blog ni nak kasi faham,terima kasih kt tuan blog ni ats niat murni..bg menghargai blog ni and nk tolong psgn lain yg nk halalkn hubungan jgak..ktorg kongsikn pengalaman kt sana..ktorg g sana mlm rabu smpai sini ahad pg..
    Dr kl sentral ktorg naik senandung langkawi dlm kul 9mlm..pegi naik yg seat RM48x2...sgt x selesa,sy prefer katil dr seat sbb perjalanan jauh..sbb aritu last minute tukar tarikh..so tggal seat je..smpai dlm pkul 10.30 pg cmtu kt pdg besar then stop jap dlm 15min kt situ nk cop passport..ktorg pun 1st time travel..just ikut je mane org pegi..pastu ktorg tukar duit kt situ dgn sorg makcik pkai tdung cm org melayu-thai..pastu smbung dlm stengah jam lg g hatyai..smpai je situ,mmg pening la cz driver tuk2 berebut nk amik passenger..sy print gmbar mais siap2,dorg dh tau dh pun..n dorg pun panggil masjid jgak..time tu ktorg x demand sgt..naik je mane yg ade cz nk pegi nikah cepat before lunch hour..tuk2 ni bwak g mais-konsulat-hotel kt songkhla dgn byaran rm120..ok la kot..yg penting dh nikah.
    Masa kat mais tu ktorg nyaris kena tipu..sbb time ktorg dtg xde org kt kaunter,so tggu jp kt kerusi dpn tu..pastu de sorg pakcik offer nk uruskan..dia cakap rm550,pastu dia cm bodoh2 kn ktorg sruh dia yg buatkn padahal kauter dpn mata je kot..ktorg x caye then g la kaunter tu balik n uruskan sendiri.. still rm450..tggu jp 5 min..pastu nikah..kejap je process dia..pastu kena bayar rm2 cz dia fotostet kan siap2 utk bg kt konsulat..g konsulat..kena bg surat je then blik..pastu ktorg stay kt hotel area situ je,jimat kos sikit cz esk nk g amik surat blik,surat RM50..ktorg stay kt sun city manson..ok gak hotel tu rm100..kt bawah ade byk kedai2..kfc pun ade..esk tu hari jumaat..dlm pkul 10 pg pegi amik surat naik tuk2 seorang/rm2..pastu dh siap,ktorg jaln kaki sikit pegi tepi pntai samila tu,dekat je..kt situ de byk gerai mkn halal..pastu check out hotel..nak g hatyai ktorg berusaha cari van..so sy tgkap gmbar van siap2 masa kt sana..pastu tnjuk kt driver tuk2..ckp nk naik van ni ke hatyai..nnt dia bwak g tempat yg ade van ni ke hatyai..van just rm3/seorang..jauh lg murah n selesa,van ni cm bas tau..nnt dia stop amik org smpai van penuh..yg penting x yah la naik moto cz dorg mmg jenis sumbat 3org dlm satu moto..pastu kt hatyai,ktorg check in siam sentral hotel..RM100 for 2D1N..
    oh ye..hotel sume sy dh beli online siap2,yg kt songkhla pun same..senang sikit,x payah pening nak cari hotel lg..stay jap honeymoon kt hatyai..pastu sabtu ptg blik.. train balik ktorg amik yg katil punye rm60x2..smpai dlm pkul 7 pg kt kl sentral..tiket sy dh beli siap2 pergi balik dr kl sentral..pastu..jgn lupa print siap2 gmbar tempat yg korg nk pegi..senang sikit nk communicate..better klu ade address dlm bahasa thai..senang dorg nk faham..hari tu ktorg pkai googel translate yg kt fon je..bila nk ckp ktorg tnjuk fon..belanja makn kt sana dlm rm150..total semua sekali rm1400..yg mane kapel muda tp mmg serius nk kawen pegi la nikah cepat,nk tggu parents bg..mmg dh graduate,dpt keje,ade kete n umah baru dorg bg kawen..time tu dosa dh x tertanggung..bukn kita nk derhaka kt org tua,yg penting ingat..kawen niat kerana ALLAH..pedulikan apa org nk kata..dosa kita yg tanggung..wallahualam ..NANI :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah NANI kerana sudah bernikah. Saya yg bace ni pun sudah bernikah hasil maklumat blog ini n masih seorang student universiti juge :)

      Delete
    2. yeke..tahniah untuk awak jugak...buat masa ni..xde sape nk wish utk kite..so..SELAMAT PENGANTIN BARU,semoga hubungan kekal sepanjang hayat..amin.. NANI :D

      Delete
    3. sy ada persoalan, apakah hukum nikah di Thailand tanpa pengetahuan wali? kbnykn student amik jalan pintas nikah di Siam dan nikah untuk kali kedua di Malaysia dengan izin wali. soalan kedua, apa yg berlaku sekiranya pasangan ditangkap di hotel sedangkan mereka belum mendaftar di Malaysia?

      Delete
  110. salam...wahh murahnya kos ny...sy pon mnikah d songkhla n bakal menimang chaya mata awl bulan 12 nty..tp belum d daftarkan d pejabat agama ngeri..persoalan sy skrg,nty bley xklau nk dafar nama ank d jpn??

    ReplyDelete
  111. assalamualaikum. sy nak mintak bantuan rakan2 semua.. sy dan suami sudah menikah di patthalung pd mac thn ini tp kami tak sempat dptkan surat pengesahan konsulat memandangkan kami pulang terus ke msia. sy skrg sedang mengandung & ada masalah utk tukar status perkahwinan di tmpt kerja sbb belum daftar di msia lg. due nak bersalin dah dekat, kami perlu dptkan surat pengesahan konsulat di songkhla. nk tny mcmana nak pergi sndiri? boleh tak siap dlm sehari? (sy tak dpt cuti hrpkan mc je nanti) dan anggaran kos. ms menikah dulu kami guna ejen (rm1300) dan bila call balik mtk bwk ke konsulat di songkhla dia mintak rm1000 pulak...

    ReplyDelete
  112. Bgaimana kalau pergi Balik hatyai songkhla guns tuk2 je, jimat and mudah tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau naik tuk2 mahal..dia akan charge harga mcm kita sewa dia..better cari van klu nk jimat + lebih selesa

      Delete
  113. Klu janda nak surat cerai ke?klu tak ada urusan oernikahan masih boleh diteruskan?

    ReplyDelete
  114. Assalamualaikum.....Ada sapa2 yang berminat nak ge nikah disana tak...? Saya dan pasangan bercadang untuk bernikah disana dalam masa terdekat ni..tapi agak takut dan was-was..takut kena tipu dan bajet pun kurang kalau nak pakai agent.. kalau ada sesiapa yang juga berniat untuk menikah disana mungkin boleh kita pergi sama-sama..mungkin dengan cara ni rasenya lebih baik coz ada pasangan lain juga dengan tujuan yang sama..kalau boleh saya nak elakkan menggunakan egent nikah..anda boleh hubungi saya di email : anishahasan511@yahoo.com

    ReplyDelete
  115. assalamualaikum....
    mais bukak ari ape????
    public holiday diowg bukak x??!

    ReplyDelete
  116. salam...alhamdulillah
    trrima kasih kpd tuan penulis blog dan rakan2 yang mngglkn komen di blog ni.
    Allah pmudahkn usaha kami dan alhamdulillah.. sah menjdi suami isteri pd tarikh 14/12/2013.
    di sini sy kongsikn sdikit pblnjaan spnjg dsana:
    nikah di mais =450
    knderaan=70 ,kmi naik tuk2 je..sewa pakcik tu for a day..
    mkn dll sgt murah..
    kmi student lgi.sma mcm rmi yg lain,nk elak mksiat.jdi couple2 kt luar Sana yg dh yakin tu..kahwin lah :) alhamdulillah rezeki pon murah n pahala btambah

    ReplyDelete
  117. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  118. assalamuaikum .
    saya seorang student..
    dan ingin berkahwin.. ats sb saya takut akan berlaku benda yang tak elok.. sya ingin redha allah.. ada sapa2 boleh tolong tak.. jasa anda amat dihargai.

    ReplyDelete
  119. hai aida. sy dan husband student jugak.. baru nikah 1/2/2014.. kami pergi sendiri base on blog ni.. aida bace je komen2 kat sini.. insyaallah semua dipermudahkan.. -lin

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai lin-nak tnya...mais bkak hari ape ye?byk jwpn sy dpt dr komen kat ats...kamu yg terbaru g ke sana,harap dpt kongsi jwpn,thanks-apeq

      Delete
    2. bukak stiap ari kcuali jumaat. pukul 9 waktu thailand, kaunter bukak dah.. sy aritu urusan x sampai 30 mnt pon.. good luck :)

      Delete
    3. wokeh! tq2 ! :)

      Delete
  120. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  121. lin- kamu pergi naik apa?? total keseluruhan modal awak semua berapa?? terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pergi naik bas ari tu.. sebab tiket train da abes..kalau nak senang better naik train.. kat mais boleh byr dlm rm.. so xyah kalut nak tukar duit byk2..

      bajet x sampai 1k pon..
      mais -450
      bas pegi balik-200
      hotel dua malam-120
      taxi + van- around 163
      makan-dlm 50 je (anggaran)

      aritu kami tidur kat songkhla..tenang je area tu. tidur kat sabai ez resort.. not bad la.. staf dy sgt2 helpfull.. siap tolong bawak pegi tempat van n tolong cakapkn dkt driver since dorg x paham sgt english..

      bile nak pegi tu? -lin

      Delete
    2. hye lin..lin x buat sijil konsulat malaysia tu ke?..

      Delete
    3. sy x buat.. sbb akan nikah balik kt malaysia..tapi sy rase lg better buat.. :)

      Delete
  122. in shaa allah bulan 6 neyh.. terima kasih lin..

    ReplyDelete
  123. After completing songkla marriage..is it a must to register in Malaysia. ..must we go to jais or shariah court...do we need lawyer..how long does it take..

    ReplyDelete
  124. assalamualaikum. saya nak tanya. adakah saya akan menghadapi sebarang masalah jika ingin melakukan pernikahan pada hari sabtu? saya berkeinginan untuk melangsungkan pernikahan di songkhla pada 8hb mac ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. surat pengesahan dari konsulat siap dlm mase sehari.. hari ni hntr, besok amek.. kalau pegi nikah sabtu, problem dkt konsulat.. sebab konsulat tutup ahad..unless kalau xnak register kat konsulat.. then, there shouldnt be any problem.. -lin

      Delete
  125. kalau ada sapa2 nk p dalam bln 4 email laa sy.. nurul.aida9494@gmail.com sb sy pown nk pg sana jgk.. sekrang sangkut dekat passport jaa.. tak buat lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dh email.. harap kt boleh kerjasama.. ini wechat sy wandengkil

      Delete
  126. assalamuaikum.. sayaa just nk tnyaa yg sapa2 dah kwen kat sana tuh.. masa akad nikah pkai tshrt tapaa dak??

    ReplyDelete
  127. Assalamualikum. Saya nak tanya, nanti kat mais dia mintak dak surat perakuan bujang?

    ReplyDelete

Sila baca semua komen kerana ianya juga mempunyai informasi dan pengalaman dari pembaca-pembaca yang lain yang boleh membantu menjawab hampir kesemua soalan anda.

Please read all the comments because it also contains useful informations and experiences from previous readers of this blog that can help answer almost all your questions. Use Google Translate for those who do not understand Malay.

Total Pageviews

Powered By Blogger