26 March 2012

Pendaftaran dan Proses Mahkamah Syariah Malaysia


Assalamualaikum w.b.t.

Dah lama saya tak post kat blog nie. Banyak menjawab komen dan persoalan di ruangan komen jer. Saya minta maaf kepada peminat-peminat blog kerana tak update sekian lama. Alhamdulillah bila dapat anak baru, rezeki saya bertambah. Saya rasa juga berkat dari doa tuan-tuan dan puan-puan yang membaca dan mendapat ilmu dari blog saya. 

Seperti yang saya pernah katakan, tujuan saya membuat blog ni adalah untuk membantu kita sesama Islam menghindarkan diri dari perbuatan maksiat dan supaya perhubungan antara kita menjadi sah serta diberkati. Alhamdulillah sekali lagi, walaupun saya tak dapat sesen pun dari hasil blog nie, Allah mengurniakan kepada saya rezeki dgn cara yang lain.

Di bawah ini adalah petikan dari komen yg di ambil dari Blog intim.wordpress.com. Penulis menulis komen sebagai seorg peguam yang banyak menguruskan kes-kes pernikahan di Thailand. Kalau nak baca post penuh klik di sini....

Saya minta maaf sekali lagi. Kerana saya tak tahu dan tak kenal siapa peguam Ahmidul ini. Saya dah cuba cari siapa dia tapi tak jumpa. Kepada yang memerlukan khidmat guaman, saya cadangkan anda berjumpa dgn peguam yg terdekat dgn anda supaya lebih mudah utk berinteraksi.....



Ahmidul berkata:
assalamualaikum
sy adalah salah seorang peguam yg byk menguruskan pendaftaran nikah psgn malaysia yg bernikah di luar. sehingga hari ini sudah ramai pasangan sy bantu yg urusannya telah menjangkau lebih dr 5 tahun. di sini sy ingin memberi sedikit komen serta nasihat kpd semua yg berurusan dgn pejabat agama di luar negara.
ramai warga kita terutamanya pelajar yg berkahwin di luar negara termasuk di amerika, australia, mesir dll. tetapi yg paling ramai bernikah adalah di thailand. sebenarnya dokumen konsulat bukanlah 1 dokumen mandatori atau wajib. kita sbg umat islam bebas utk bernikah di mana-mana negara asalkan semua hukum syarak dipatuhi. jadi urusan pendaftarkan di malaysia tak lebih adalah utk menyeragamkan maklumat warga malaysia yg sudah berkahwin serta utk mengesahkan pernikahan tersebut sah dr segi agama.
sememangnya dokumen konsulat ada dlm senarai dokumen yg diperlukan utk mendaftarkan pernikahan di malaysia TETAPI seperti yg telah sy nyatakan td ia bukanlah mandatori. tanpa dokumen tersebut psgn masih tetap boleh mendaftarkan pernikahan di malaysia. ini telah dibuktikan dlm kes-kes yg pernah sy uruskan sblm ini. sedangkan dokumen konsulat yg palsu juga byk diedarkan. ada juga psgn yg sy wakili pernah mengaku mereka boleh dapatkan dokumen konsulat yg asli ataupun yg palsu dgn byrn tertentu tanpa perlu pergi ke thailand. belum termasuk lg sijil nikah & surat pengesahan palsu yg byk dicetak oleh sindiket nikah yg tidak bertanggungjawab. oleh yg demikian dokumen konsulat tidak memainkan peranan yg penting dlm proses pendaftaran nikah di malaysia.
ada psgn yg sy wakili di mahkamah, mempunyai semua dokumen penting tersebut termasuk dokumen konsulat tetapi tetap menghadapi masalah utk mendaftarkan pernikahan di malaysia. mengikut pengalaman sy yg paling penting adalah SIAPA HAKIM YG BERTUGAS UTK URUSAN PENDAFTARAN PSGN TERBABIT. mengapa sy berkata demikian? kerana kita berurusan dgn manusia, jd ada hakim yg berdisiplin & ada yg tidak terlalu tegas.
APA YG PALING PENTING UTK MEMUDAHKAN & MEMPERCEPATKAN URUSAN DAFTAR NIKAH DI MALAYSIA? kesediaan pihak majlis agama islam thailand membantu dlm proses mahkamah. jika saksi nikah terdiri drpd pegawai majlis agama atau kadi wali hakim itu sendiri sanggup menghadirkan diri di mahkamah maka proses pendaftaran nikah psgn akan menjadi lebih mudah & pantas. ini telah dibuktikan sblm ini dlm kes yg pernah sy wakili, jika pegawai agama atau kadi dpt memberikan penjelasan di mahkamah syariah segala urusan daftar akan selesai dlm masa yg singkat.
juga sy tidak nafikan apa yg dikatakan oleh rakan kita jika hakim atau pegawai agama di malaysia mengenali jurunikah thailand yg menikahkan psgn tersebut, segala urusan akan bertambah mudah. pernah 1 psgn yg sy wakili dr melaka, bernikah di thailand kerana mahu berpoligami, kemudian mendaftarkan pernikahan mereka di johor, segala urusan dpt diselesaikan dlm beberapa bln sahaja & psgn terbabit lgsg tidak dikenakan sebarang denda.
APA YG PERLU DIELAKKAN APABILA PSGN BERNIKAH DI LUAR NEGARA? jgn bernikah di lokasi selain dr pejabat majlis agama islam kerana ia akan merumitkan urusan pendaftarkan nikah di malaysia. contohnya tak kira samaada bernikah di pejabat agama songhkla, yala, narathiwat atau pattani cuma elakkan bernikah di luar pejabat agama.
secara kesimpulannya, urusan daftar nikah di malaysia akan tetap bergantung kpd hakim. jika dpt hakim yg membuat kerja secara terperinci maka sukarlah sedikit urusan daftarnya. jika dpt hakim yg sudah sedia maklum urusan di tempat nikah terbabit atau mengenali kadi wali hakim maka mudahlah urusan daftar nikah.
dokumen nikah, surat pengesahan, dokumen konsulat hanyalah sekeping kertas. berapa byk dokumen palsu yg diedarkan, hakim tkkn memudahkan urusan daftar psgn semata-mata hanya kerana dokumen tersebut. ada psgn yg sy wakili mempunyai semua dokumen tersebut tetapi hakim tetap mahu saksi nikah atau jurunikah menghadirkan diri semasa perbicaraan di mahkamah. ada psgn yg hanya mempunyai salinan sijil nikah (bukan yg asli), tanpa dokumen konsulat atau surat pengesahan serta salinan bukti perjalanan tetapi masih dpt mendaftarkan pernikahan mereka di malaysia. ada psgn yg mengemukakan dokumen konsulat tetapi urusan di mahkamah masih blm selesai walaupun sudah menjangkau lebih dr 1 tahun.
yang paling penting adalah niat, jika niat kita betul insyaallah Alllah swt akan melindungi kita. jd sblm psgn mahu bernikah di thailand, sebaik-baiknya betulkan niat anda dahulu. sy tidak galakkan & sy tidak menegah. terpulang kpd hak masing2 utk membuat keputusan.

295 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Saya akan berkahwin dengan warga Australia pada bulan 6 ini di Melbourne. Jadi saya ingin tahu bagaimana urusannya untuk saya mendaftarkan perkahwinan saya di Malaysia nanti tanpa perlu didenda. Sebab saya rasa tidak adik sekiranya saya didenda sedangkan saya bukan berkahwin lari atau sebagainya. Saya berkahwin dengan izin dari wali saya. Bagaimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam,

      Dalam kes ni, saya rasa tak jadi masalah sekiranya saudari pergi dulu ke pejabat agama negeri/daerah dan minta surat kebenaran bernikah di luar mukim sebelum bernikah. Kalau saudari berada di Australia sekarang, mungkin saudari boleh minta waris/wali dapatkan surat tersebut. Dgn surat itu, saudari tak perlu lagi naik turun mahkamah dan sebagainya.

      Yang menjadi masalah adalah undang-undang dunia yang kononnya dibuat utk menjaga kebajikan wanita. Tetapi realitinya kerana undang-undang inilah yang mengundang bencana seks luar nikah, bayi tidak sah taraf, buang bayi dan byk lagi gejala-gejala sosial yang lain.

      Jangan lupa daftarkan pernikahan anda di konsular Malaysia disana sekiranya anda masih mahu anak anda sekiranya lahir disana mendapat taraf kerakyatan Malaysia.

      Delete
    2. salam..berapa pling tinggi denda yg dikenakan...dan berapa lama proses mengambil masa?

      Delete
    3. denda paling tggi 1k atau 6 bulan penjara..proses brgntung kpada mahkamah..biasa 3-6 bulan..

      Delete
    4. Nampak sangat Malaysia JILAT juboh Jew Vila Ada hukuman penjara. Ini NIKAH lah bukan ZINA. Vila = bila. Patut khidmat masyarakat lah jika tak sen bayar denda yang mana pun tak relevant. Undilah BR1M lagi :(

      Delete
  2. Terima kasih atas panduan...sy telah nikah dengan pasangan pada 2/5/2012 yang lalu....semua di lakukan sendiri....yang penting sijil nikah, surat pengesahan nikah majlis agama islam & surat pengesahan konsulat....pastu balik....hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..boleh bntu sya?email ke ixora8124@yahoo.com

      Delete
    2. jgn lupa untuk dftr di malaysia..

      Delete
    3. boley bantu saya.. email : ayienpooh@gmail.com

      Delete
    4. Daftar TANPA mahkamah - kembaraHALAL.com ;) tapi rm3k :(

      Warga my watper nak daftar? Better wat bodo je... Dapat gak my kid!

      Daftar tok bagi Warga asing dapat visa KELAMIN

      Delete
    5. macam mana nak daftar tanpa mahkamah tu ?? bantu boleh?

      Delete
    6. kepada sesiapa yg hendak bernikah di thailand ble email sy sahran.andi@gmail.com...........sy bukan ejen, cuma nak membantu

      Delete
  3. salam...camna dengan pndaftaran nikah di malaysia?susah ker prosedurnya?
    untuk poligami adakah isteri pertama dipanggil ke mahkamah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. brgantung pada mahkamah..ada yg saman isteri pertama dan ada mahkamah yg x saman isteri pertama..

      Delete
  4. salam...

    saya hendak bertanya... no telefon ustaz ismail masih sama atau tidak~?

    rakan saya bercadang bernikah pada raya ke 4, 22/8/12, rasanya pejabat agama songkhla buka atau tidak masa itu~?

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa lama tempoh pendaftaran di malaysia

      Delete
  5. salam..adakah keluarga kita di panggil ke mahkamah semasa kita ingin mendaftarkan perkahwinan di malaysia?

    ReplyDelete
  6. salam.. dgr criter en ismail dh balik jg.. skrg nie kawan die took over.. name en osman.. boleh call di 00660819905343... sgt mudah berurusan dgn beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En osman = agent indirect = akhirnya pakai gak middleman :P

      Delete
    2. Sy nk tanya, apa dokumen yg diperlukn utk bernikah dithailand?

      Delete
  7. guys... wa sampai la ni tak daftar nikah siam kat Malaya.

    Apa yang penting ada surat pengesahan konsulat.

    Then terus p JPN & jpa bagi cuti 2 bulan tok gomen

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg boleh x dftr tp satu hari akn timbul masalah apabila brlaku kematian..isteri nk dpt hrta puaka atau sebagainya, trpksa dftr blk kt malaysia nikah tu...skrg ni tgh sng..mana tau 10 tahun akn dtg dh susah nk dftr..so saya nasihatkn dftr awal2..

      Delete
    2. Siap2 buat hibah lah, bro

      tunggu no denda bodo from jabatan agama

      jika daftar, sukar kita nak poligami sampai 4 bini, sedara

      jangan terlalu ikut cara BN, meLAYU!

      Delete
    3. Manusia cetek fikiran dan selfish...

      Delete
    4. Kwn sy xdftr nikah. Ank xdpt surat beranak.

      Delete
    5. Sekiranya ADA surat pengesahan dari Konsulat, TAK ADA sebab JPN tak boleh mengeluarkan surat beranak @ mykid walaupun pernikahan tidak didaftarkan di mahkamah Malaysia.

      Check dgn kawan ada tak surat pengesahan Konsulat. ...

      Delete
    6. Sye nikah di thailand ng psagan pd bln 9 2013..skng pregnant 5bln..sume dokumen nikah sye ad..nati lau nk dftr sjil lhir ank nme suami ad x di surt beranak 2..isau la lau jpn xbuh nme bape di surt beranak dn xleh dibin kn dgn nama bapa....help me...plezzz

      Delete
    7. sy nikah 11.11.11 kat songkhla ank dh masuk 2 sume mykid ank n surat beranak bin kan name saya tp belum daftar kat Malaysia lg,bila nk daftar jpn kn la bwk sgla document tp biase la kene bebel ngn orng jpn

      Delete
    8. Time kaseh info saudara...lege ase hati dpt jwpan..insyaallah sye akn besalin ujung buln 3 ni..mudah mudahn sume selamat dan pndaftaran lncar..nati nk dftr bwk sume sijil nikah n surat konsulat ye..time kaseh info saudara..bermakna bg sye..

      Delete
    9. Assalamualaikum...maaf,sy nak tanya surat konsulat tu mcm mn yea...?sy hanya ada surat pengesahan nikah(yg tulis jawi)dan surat nikah shj..

      Delete
  8. salam., saya nak tanya,kenapa pasangan jika disabitkan dengan kesalahan boleh dipenjara sehingga 6 bulan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu rasa la ni Malaysia Guna Islam nabi atau Babi? Sebab Jew kuat mah... jika tak no investment & sekatan ekonomi! Tuh pun mau jelaskan. Dasar meLAYU lembik mindanya. No offense

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu nikah Siam jika wali mujbir mudah. Tak perlu minta izin kadi pun jika Islam ORI. Janji soleh.

      Sangat rugi jika pernah TERzina. Akhir zaman. Nikah disukarkan manakala arah ke zina teramat mudah :(

      Delete
    2. Bro boleh ke terus daftar ke JPN?

      Delete
    3. Anak boleh terus daftar dgn sijil nikah siam DAN surat pengesahan konsulat. Setakat sijil nikah je, TAK boleh....

      Delete
    4. ya klo tahun 2012 masih boleh. tpnow depa dah upgrade, jumpa pegawai pon tk boleh dah.. akan disuggest daftar anak atas nama ibu dulu. setelah dpt surat konsul baru akan ditukar blik.

      Delete
  10. Alhamdulillah.sy telah bernikah di islamic committee of songkhla pd 5 februari 2013 tanpa menggunakan agen.:-)sy amat gembira dan tidak lg menanggung beban dosa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam bro nk tny, jauh tak perjalanan dr hatyai ke islamic committee songkhla? ak insyaallah akn pg tp tanpa agen, g tanggung smue sndiri... saudara ad g konsulat skali tak? bole citerkan keadaan di konsulat bgaimane klu nk wat pengesahn? bole share tak hotel mane saudare pg? n tmpt mkn mane yg halal? bajet brape ?? lg satu saudara ni student ipta gak k? mohon share ea... sy pun berhasrat nk nikah siam nt :) *klu bole citer je la smue dr a smp z. :)

      Delete
    2. jebon789@yahoo.com18 February, 2013 01:18

      better yang komen kat sini,tinggalkan email untuk senang dihubungi...tak susah nak create email baru,sian kat sahabat2 kita ni.

      Delete
    3. boleh terangkn x proses klu nk nikah di songkla xpe guna agen ? email miszeniey89@gamail.com

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jebon789@yahoo.com18 February, 2013 00:02

      aku tak pernah...tapi kawan aku pernah buntingkan anak orang then dia cover cakap dah kahwin kat siam...Macam celaka,sebab bila aku tanya proses kahwin kat siam,dia tak tau pape...then die cakap ejen tipu la,tak bagi surat nikah la,sekalipun ejen tipu,paling cikai pun diorang bagi surat nikah palsu..dia nak tipu aku,padahal aku pun kawin siam,so semua step aku tau...Aku kawin pun sebab aku student time tu, duit takde, so just follow blog ni je,now dah 2tahun lebih aku nikah....sekarang dalam proses untuk meminang semula bini aku sebab family kitorg tak tau lagi walaupun dah 2tahun kitorang dok bersama, ikut adat katakan...

      Delete
    2. mcm mane urusan ? jumlah kos nikah berapa ?

      Delete
  12. sesiapa yang ingin tahu lebih lanjut tentang nikah di Siam dan proses pendaftaran semula di malaysia bolehlah layari blog saya..http://sitisoleha-ummukhadijah.blogspot.com/.Insha allah, semuga saya dapat berkongsi pengalaman saya bersama orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. atau email saya yangbo_are@yahoo.com..

      Delete
    2. Terima kasih. Saya pon baca blog puan sementara menunggu mahkamah panggil .. so saya tahu la serba sedikit based on penerangan puan.

      Delete
  13. Macam susah je nak daftar kat Malaysia. Blh share pengalaman n procedur x?

    lovevanillaempire@rocketmail.com

    ReplyDelete
  14. terime kasih banyak2 sbb share info ni..sy dan suami uruskn sndr pernikahan kami tanpa mnggunakn khidmat agen..sume maklumat kami dpt dr page ni..mmg agak adventure tp alhamdulillah Allah permudahkn dan temukan kami dengan org2 yang baek..hee..terime kasih byk2..semoga kte semua bahagia hingga ke akhir hayat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam anonymous....sy amat memerlukn prtlgn info mcmane nk kwin thailand tnpe bntuan ejen. bleh tk awak msj nbr pon awk kat nbor sy 0166902842..t.kaseh

      Delete
    2. 1st kna ada PASSPORT @ PASS BORDER. ini PENTING

      Delete
    3. Jowelaina, sila baca kandungan blog dari post pertama TERMASUK komen pembaca yg lain....

      Delete
  15. en Ahmidul..boleh saya dapatkan no contact encik?

    ReplyDelete
  16. saya sekarang kne turon naik mahkamah pasal kawin kat siam n skang ni hakim nak saksi tapi saksi plk tak boleh dtg.. hakim tu pun jenis yg susah skit.. saya taktau mcm mane benda nie akan settle nnti..

    ReplyDelete
  17. sya berkahwi bln jan aritu dkt the islamic committee of phatthalung thailand...skrg dlm proses pendftrn di mlysia..kalu denda brapa yer.dua2 bujang.kalu jurunikah ni diiktiraf di pjbt agama islam malysia..bly jatuh hukuman ke..insyallah..smga dipermudhkn kerna niat kmi yg btul

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. boleh tak bg information lagi detail utk sy pasal ni... harap boleh bantu email : afahakim10@yahoo.com

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. dah settle le blom pendaftaran di Malaysia ?

      Delete
  18. saya telah menikah di siam..pejabat agama mana yang senang untuk urusan pendaftaran di Malaysia????
    email sam2011niza@gmail.com

    ReplyDelete
  19. saya sudah bernikah . dan nak masuk anak kedua dah. th thing is, suami saya ni liat skit nk habiskan urusan pendaftaran di pej agama m'sia. document semua complete dan genuine insyaallah. cuma klu bole saya nk uruskan sendiri. saya nak hak saya diselesaikan iaitu 'surat nikah m'sia' .. klu tunggu suami ntah bila lah agaknya.. segan bila berurusan bila memerlukan surat nikah. xkan nk heboh kt org kita nikah dithailand.. mohon sgt bantuan dan pencerahan .. emailkan apa2 detail ke shesha2212@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti relevan ke tak lagi jawapan saya tapi puan boleh pergi mendaftarkan pernikahan sendiri tanpa perlu suami untuk proses awal. Tetapi suami perlu hadir bila dipanggil ke mahkamah.

      Delete
    2. betui Puan start dulu...

      Delete
  20. Salam, boleh bagi info ttg detail nikah di siam...hubungan saya dengan boyfriend saya tidak direstui oleh ibubapa saya kerana boyfriend saya hanya bekerja sebagai tukang masak. family saya berkehendakan segala syarat yang mungkin menyukarkan kami untuk bernikah secara resttu keluarga. syarat yang ditetapkan oleh ibubapa saya adalah pihak lelaki mesti sudah ada rumah dan kenderaan sendiri serta wang saving didalam bank serta wang hantaran yang mencukupi....keluarga saya terlalu mementingkan nama dan harta serta pandangan yang tinggi daripada orang ramai drpd melihat anaknya berkahwin dan berhubungan secara sah. saya berfikir untuk berkahwin di Thailand secara sah dan saya yakin hubungan yang halal adalah penentu rezeki yang terbaik daripada Allah terutama selepas berkahwin... saya harap yang berkenaan boleh membantu saya menyelesaikan perkara ini...

    ReplyDelete
  21. Aslmkm..sy pun slh seorg yg bernikah dithailand dan mempunyai dokmen sperti yg dintatakan.tp skepas dua thun shinga kehari ini blum lg mendaftar di malaysia..bileh ke sy mendaftafkan kelahiran anak semasa dlm proses mendaftar dijalankan?mihon pencerahan..t kasih..email sy: piankatc@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak boleh didaftarkan di JPN dgn menggunakan sijil nikah siam DAN surat pengesahan konsulat. Puan boleh mendaftarkan pernikahan puan di mahkamah tanpa suami tetapi suami perlu hadir apabila dipanggil oleh mahkamah.

      Delete
  22. Salam..mntk sgt2 pndapat dr org2 yg blh mmberi idea pd sy...sy telah brnikah ngan suami sy setahun yg lalu,msalah nya sjk brnikah suami lnsg xnk cri anisiatif mcmane cara nk dftar kn prkawinan kmi di mlysia,sdgkan dokumen kmi mmg sgt2 lengkap...& msalah skrg ni jika kmi ada msala rmhtgga blh ke sy refer ngan pjabat agama mlysia wlupn x didftarkan lg...tlg la bntu sy tuk mnyelesaikan msalah ini,sesungguhnya sy sgt2 trtekan..jika blh tlg la email kn pd sy ape yg harus sy lakukan...babyrieta@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan boleh buat sendiri pendaftaran di mahkamah tanpa perlu suami untuk proses awal. Tapi kena naik mahkamah bersama suami.

      Delete
  23. Salam..anyone can help me..please email me white00000heart@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Pls boleh info apakah surat nikah yang dikeluarkan itu sah dipakai di negara lain? Semisal kami orang indonesia? Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nikah aja di pejabat agama Malaysia kalu begitu. Dari apa yang saya faham, sijil nikah Thailand sah digunapakai sekiranya disertakan surat pengesahan konsulat. Dalam kes ini, surat pengesahan konsulat Indonesia.

      Delete
  25. Biar saya jawab apa yg saya tahu ya :

    1) denda : mksimum 1000 se kepala ( hakim akan suruh kita merayu. Merayu la bersungguh2.. jgn malu2.. sb jika x bersungguh, pendakwaraya akan berhujah suruh kita di denda maksimum)

    2) bila nak daftar, pergi pejabat agama , mereka akan bg checklist apa yg kena hantar. Surat nikah siam, pengesahan konsulat, hiv test, dan lain2 la..

    3) hantar lah dokumen itu. Mereka akan semak. Dan beri nombor fail dan nombor telefon pegawai agama islam yg in charge .

    4) tunggu pejabat agama call utk siasatan .. boleh tahan lama menunggu jika banyak kes.. tp kena rajin2 call supaya fail x hilang. (+- 3 bulan)

    5) pergi jumpa pegawai agama untuk siasatan.. dia akan semak dokumen lagi sekali and tulis laporan siasatan. Ada interview juga utk memastikan mmg kita buat benda yg sah dr segi syarak. Dia akan tentukan apa jenis kesalahan yg kita buat. Biasanya *melanggar enakmen* .. kita akan diberi 1 salinan siasatan. Kemudian disuruh tunggu...... katanya lagi 3 bln jika x dipanggil mahkamah, call semula bimbang fail tercicir .. (+- 4 bulan)

    6) mahkamah akan hantar surat / call utk bgtau tarikh perbicaraan. Bawak je dokumen asal tp utk kes saya, dia x minta pon .. perbicaraan dlm +-10 minit aje. Cuma nak tunggu turn tu yg lama.. BAWA duit denda siap2.. siap je perbicaraan, terus kena byr di kaunter. Kaunter akan beri resit.

    7) Bawa resit ke pejabat agama semula. bagi nombor fail (make sure simpan no fail tu dr awal lagi utk memudahkan proses) .. isi 1 lagi borang ... bagi resit ... masuk jumpa pegawai.. suami kena baca taqliq sekali lagi. Setel urusan. Tunggu 14 hari, dapat surat nikah. (Bayaran rm20)

    8) lps 14 hari bekerja, telefon pejabat agama tanya dah siap ke belum . Kalau nak apply kad kawen.. bawak gambar passport dan byr rm40

    SEKIAN.. SAYA HARAP PENJELASAN SAYA DETAIL.

    **Kes berlaku di negeri selangor. Perkahwinan antara bujang dan dara , bukan poligami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tanya something... boleh email x?? nuraisya3388@yahoo.com

      Delete
    2. Terima kasih kerana membantu.

      Delete
    3. Salam... Wali kepada pihak perempuan dipanggil x semasa proses siasatan @ proses perbicaraan.. izadshahizam@gmail.com

      Delete
  26. Saya ingin bernikah di Songkla Januari 2014. Saya dan pasangan telah berumur & saya bakal isteri kedua. Saya & pasangan ingin bernikah utk mengelak dr terjebak dgn zina. Itu saja. Saya bertanya pd agent yg saya ingin kan hanya nikah sah dan tak mahu di tangkap khalwat akan dtg. Saya tidak mahu mendaftar nikah di Malaysia krn kami tak akan ada anak dan saya tak perlukan harta masing2. Saya tidak mahu tinggal lama di Songkla n ingin kembali secepat mungkin ke KL.

    Walau bagai mana pun kt agent kami perlu sahkan surat nikah di Konsulat malaysia krn katanya tanpa pengesahan surat nikah tak sah dan kami boleh di tangkap khalwat krn polis n pejabat agama hanya akan akui surat nikah jika ada cop Konsulat. Betul ke maklumat ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Maklumat tu betul kerana tanpa pengesahan konsulat, surat@sijil nikah boleh dikatakan palsu.

      Delete
  27. utk kedutaan mlysia verify sijil nikah. tp xmsuk rekod d mlaysia.

    ReplyDelete
  28. Saya nak tanya..saya bernikah di siam hampir 5 bulan..saya kawin dengan warga indonesia. Masalahnya sekarang suami saya tidak mempunyai apa2 pasport. Bolehkah saya mendaftarkan perkahwinan di malaysia??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh bukan ke kena bawa passport kalau nak nikah di siam?

      Delete
    2. Apa yg boleh saya katakan adalah puan boleh cuba. Tetapi tanpa passport bermakna suami puan seorang PATI. Dah jadi kes lain tu.

      Delete
  29. Salam. Saya dan pasangan saya rakyat Singapura tapi mahu ke Songkhla untuk bernikah kerana tidak diizin wali. Kami berdua kurang pasti untuk mengambil khidmat agent atau pergi sendiri. Saya masih ragu-ragu dengan khidmat agent dan saya takut sesat di sana juga. Apakah langkah yang terbaik saya patut ambil?

    ReplyDelete
  30. salam, tumpang Tanya...sy sudah bernikah di Indonesia. dan sudah dapat buku nikah. masalahnya sy tidak nikah di kedutaan. jadi bagimana proses penaftaran pernikahan di Malaysia? adakah pernikahan sy sah? dan bolehkah sy daftar pernikahan di negeri tempat sy bekerja tanpa perlu ke tempat kelahiran sy. kerna sehingga sekarang, org tua sy masih belum tahu sy sudah bernikah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan perlu dapatkan pengesahan dari konsulat yg pernikahan puan sah. Nikah kat mana pun tak kisah tapi sekiranya pengesahan tidak ada, ini akan menimbulkan masalah ketika pendaftaran.
      Boleh daftar di negeri dimana puan bekerja dgn syarat menukar alamat ic.

      Delete
  31. Assalamualaikum. Saya amat menyokong usaha murni "nikahhatyaisiam.blogspot.com" dalam memberi panduan kepada pasangan yang berhasrat bernikah di Thailand tanpa menggunakan khidmat agen. Namun begitu pasangan perlu berhati-hati apabila berada di Selatan Thailand. Kebanyakan pasangan tidak dapat menyempurnakan hasrat murni mereka akibat masalah komunikasi (dalam bahasa siam). Akibatnya, ramai pasangan yang di"pau" oleh kutu-kutu jalanan yang bertaburan di sekitar Hatyai/Thailand dan mereka terpaksa menghabiskan wang lebih dari RM2,000 bagi meneruskan hasrat murni mereka. Ada juga pasangan yang pulang hanya dengan sekeping sijil nikah. Dan yang paling menyedihkan, ada yang pulang dengan tangan yang kosong apabila usaha mereka terbantut di separuh jalan akibat masalah komunikasi. Kos sebenar untuk nikah di Majlis Agama Islam Songkhla, urusan Konsulat, penginapan, pengangkutan dan makan minum hanya sekitar RM1,000 sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami di "Alfaiz Consultancy" cuba membantu pasangan yang berhasrat untuk bernikah di Songkhla dengan menawarkan khidmat Nikah di Majlis Agama Islam Songkhla dengan harga pakej yang berpatutan (RM1,500 sahaja). Untuk maklumat lanjut boleh hubungi kami di talian 013-335 2275 (Ustaz Faiz) atau layari: alfaizconsultancy.blogspot.com

      Delete
    2. Ini permainan dia. Memuji kemudian menakutkan orang lain dengan cerita dongeng. Pembaca boleh menilai sendiri susah ke senang untuk menikah di sana tanpa agent dengan membaca blog ini TERMASUK komen sampai habis.

      Alhamdulillah takde satu pun kisah ditipu atau separuh jalan. Kesemuanya lancar kerana niat 'lillahi taala'.

      Yang banyak masalah adalah suami liat nak gi daftar. Mungkin sebab poligami. Tetapi masalah di Thailand, takde pun.

      Delete
  32. hi owner blog or sesapa yg blh bantu..
    boleh email sy prosedur daftar nikah d msia n anggaran denda?
    sy n hubby nkah d songkhla n smua dkumen nkah lngkap tmsuk dr konsulat.cuma hubby mcm liat nk g dftr smla..sy dah srabut fmly duk desak dftar sbb da sthun lbih nkah tp blm dftar..kmi prlu dftar di slngor..or jika ad cra len yg lbih mdah utk dftar tnpa plu trun nek mhkamah? blh tlg kongsikan..thanks..
    lugubrious9@gmail.com

    ReplyDelete
  33. Assalammualaikum.... Sy telah bernikah di narathiwart,thailand. Saya masuk ke sungai golok secara sah mgunakn pasport. Mana kala pasangan sy masok tanpa meggunakan sebarang dokumen... Boleh tak Tuan membimbing sy untuk meguruskan pendaftaran nikah di johor.... Maknanya kami ingin metahui cara2 yg lbih lanjut lg. Sy berharap dan beterima kasih kira nya tuan dapat membantu kami....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa awak bertindak demikian?

      Delete
    2. di mhkmh syariah y pntg surt nikah, surat pngesahn nikh dn surat konsulat...jk ad ke33 ini mka mudhlaa prosesnya...msa sy dlu ke22 kami xde pass msuk thailnd tpi buat srt pgeshn konsulat dgn mgunkan akuan sumph masuk thailand y di sahkn oleh kemtrian luar negera di putrajaya..

      Delete
    3. Sekiranya ada surat pengesahan konsulat, masalah yang akan dihadapi tak banyak. Saya cadangkan anda dapatkan bantuan guaman seperti tetuan Hafiz n Co.

      Delete
    4. Agak2 bayaran nk dptkan batuan guaman Hafiz n Co. ?

      Delete
  34. Saya dan pasangan saya telah register di ROMM, Registry of Muslim Marriage di Singapura. Insyaallah, pernikahan kami akan berjalan dengan lancar walaupun kami terpaksa menggunakan wali hakim kerana bapa kandung saya tidak setuju untuk menjadi wali atau merestui pernikahan kami.

    ReplyDelete
  35. Alhamdulilah, pernikahan kami di thailand telah disahkan mhkmah syariah..dn kami telah mndpt surat peritah dftr nikh dri mhkamh..proses mudh dn cepat jika niat kita suci.Sy hnya 1bln proses dn smuanya telah selsai tgl nk dftr nikh di pjbt agma utk byr dnde dn buat sijil nikh dn kad nikah.Walaupn dokumen kami xlgkp ktka di mhkmh nmun allah mnbntu kami...syukur trustly u can do more than u know.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh saya tahu pengesahan dari mahkamah negeri mana?

      Delete
    2. mhkmh mna2 pn sma dlm kes kmi, mahkamah syariah johor bahru..sbb kami brmastautin di johor..

      Delete
    3. proses mahkamah, wali kena panggil sekali ke???

      Delete
    4. kes kami nikah 22 bujang, tiada siapa dipnggil hnya kami brdua shaja..rse sya mahkmah johor bahru jek proses paling mudah mgkn utk kes2 y susah cnth poligami.

      Delete
  36. Assalamualaikum... tumpang tnye.. sy berpoligami.telah bnikah dipjbt agama songkhla.. isteri ke2 bujang lg.. skrg nk buat pndftaran di perak.mslahnye bnikah di sana dsbbkn wali x izinkn.mule2 ok.. dh last2 minit..ko lak.dsbbkn wali wife ke2 kwn dgn bapa wife 1.. ada x sape2 yg prnah berpoligami..bnikah di songkhla dn buat pndaftaran di perak.mohon beri tunjuk ajar dn jln utk memudahkn urusan.

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum...sy ada masalah..sy bcadang nk bernikah di siam dengan pasangan warga pakistan tetapi memegang permit kerja...hbungan kmi direstui family cuma yg mnjadi masalah kmi xmampu bernikah di malaysia kerana pasangan tidak mampu menukar ke profesional visa..n undg2 mlysia tidak mbenarkan permit bekrja untuk memohon berkhwin..nikah di siam adalah cara tbaik untuk menghalalkn hbngan kmi.tapi boleh ke pernikahan kmi didaftarkan di malaysia.???? Berapa denda untuk warga asing.?mohon mbantu sya...trima ksih

    ReplyDelete
  38. As salam...mslah sye sgt rumit..sya telah brkahwin dgn suami orang pada msa dlu...kami bernikah di satun,thailand...hampir 11 thn dn shingga ke hri ni suami sya msih tidk mndaftrkn prkhwinan kami...hmpir stiap kali sya mncdangkn beliau utk mndaftar...ttpi hampa...sjak akhir-akhir ini kami mempunyai masalah keluarga dan sya ingin bercerai..namun apabila sya pergi ke mahkamah tinggi shah alam...ade dokumen yg tidak lengkap utk proses pndaftran pernikahan...surat pengesahan konsul thailand sya tidak miliki...ini mnyebabkn sya buntu memikirkan masalah yg dihadapi..suami pula goyang kaki...utk pgetahuan..suami dh sebulan tggal berasingan...bagaimanakah cara yg sepatutnya sya lakukan....sya ingin mohon cerai selepas mndaftarkn prnikahan trsebut...tlg bantu sya utk mmpercepatkan kes ini...time kaseh..
    alleryna@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya suami dah melanggar taklik, tinggal berasingan selama lebih 4 bulan tanpa nafkah, puan boleh pergi semula ke pejabat agama satun untuk buat pengaduan dan minta cerai. Bawa sekali sijil nikah yang asal. Saya rasa proses ini lebih mudah daripada mendaftarkan di Malaysia dan kemudian meminta cerai.

      Delete
  39. Salam all.
    Why is everything so troublesome seh in Malaysia? Guess what? Daddy taknak jadi wali but kadi besar will be my wali hakim and i am getting married soon!!!! Woohoo alhamdulillah. Anyway, i pray that whoever have trouble getting married like my case will eventually have a way out. Amin.

    ReplyDelete
  40. Salam..sy nk tanya..sy nikah di Malaysia bkn di thailand..kadi yg menikahkn sy ialah kadi dr indonesia yg telah duduk di malaysia..namun kami tidak mempunyai sebarang dokumen untuk mendaftar di mahkamah..blh beritahu mcm mana sy nk daftar pernikahan kami?tp sy yakin pernikahan kami sah dr hukum syarak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ragu sah dari segi syarak kerana jurunikah tidak ditauliahkan oleh raja. Lebih baik puan pergi sendiri ke pejabat agama terdekat untuk mengesahkan pernikahan tersebut dan sekiranya sah, terus mendaftar. Saya bimbang nasab anak puan nanti sekiranya pernikahan itu tak sah..

      Delete
  41. Alhamdulilah, ank kmi akhirnya dapat dinasabkan dengan bapa sebenar...Walaupn kes kami masih dalam dakwaan Pejabat Agama namun pihak JPN terima pindaan ini dengan menggunakan perintah mahkamah MS28..dalam masa sebulan prmohonan kami menerima surat dari JPN myatakn prmohonan kami llus alhamdulilah...syukur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blh bantu saya? email: littlesweetpea14@yahoo.com

      Delete
  42. untuk nikah tanpa izin, semasa proses di mahkamah, wali nasab akan dipanggil sekali ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya tidak berdasarkan komen komen pembaca lain. Tetapi ianya masih bergantung pada budi bicara hakim. Sekiranya dokumen lengkap, saya tak nampak keperluan hakim memanggil wali.

      Delete
    2. salam. kalo dkt mahkamah klntan, dorang nk wali sekali waktu nk baca kes tu. kalo x, dorang akan notify wali melalui surat. thats y, sy n suami smpai skrg xdftar da lpas kami tarik blik kes aritu. wat nyusahkan org je. pdhal dorang patot taw nape rmai yg kawen kt siam. of cause la sbb wali xizinkn

      Delete
  43. assalamualaikum para pembaca, saya sudah bernikah dgn isteri kedua saya di Phattalung, dan sekarang dalam proses pendaftaran di Malaysia. Apa yang saya ingin kongsi disini adalah berkenaan denda yang akan dikenakan.


    1. Nikah di luar Malaysia tanpa kebenaran mahkamah, RM1000 setiap seorg = rm2000

    2. poligami tanpa kebenaran, RM1000 (suami shj)

    3. daftar di malaysia lebih dari 6 bulan selepas nikah di Thailand RM1000

    Adalah digalakkan daftar pernikahan seawal mungkin selepas nikah, kebaikannya kalau kita hadir sendiri ke mahkamah syariah utk daftar nikah awal kemungkinan denda boleh dikurangkan. RM1000 bagi setiap kesalahan yang dinyatakan adalah yang maksimum. maksudnya mungkin kita akan didenda kurang dari RM1000 bagi setiap kesalahan. Boleh buat rayuan kurangkan denda masa hari perbicaraan. Dan yang penting kita mengaku kesalahan kita. Denda bayar pada hari yang sama selepas perbicaraan. Pastikan duit cukup semasa hadir perbicaraan. Bawa maksimum yang mungkin. RM2000 bg yg bujang, RM3000 bg yg berpoligami

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana berkongsi maklumat.

      Delete
    2. salamun 'alayk, boleh tau tak..berapa lama proses Nye...
      and satu lagik..bole tak, lepas settle urusan mahkamah ni nk jalankan proses nikah kat Malaysia, nak buat majlis...utk family2...

      Delete
    3. Denda tidak melebihi RM1,000 SEORANG atau PENJARA tidak lebih dari tempoh enam bulan atau KEDUA-DUAnya sekali (denda dan penjara). Ini berdasarkan Seksyen 125 (2) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.. wallahualam. ~ka

      Delete
    4. Salam saudara. Melalui pengalaman saudara, adakah isteri pertama akan dipanggil semasa process perbicaraan mahkamah?

      Delete
    5. Bergantung pada mahkamah negeri masing2. Setakat y saya tahu, thn ni...mhkmah selangor, melaka, terengganu pnggil isteri pertama.

      Delete
    6. tp mahkamah kelantan ttp nk wali nasab hadir waktu bicara kes tu

      Delete
    7. Berapa lama proses bergantung pada 'workload' mahkamah. Ada pembaca mengatakan kes mereka selesai dalam masa sebulan dan ada yg hampir 2 tahun...
      Apabila selesai urusan mahkamah, tak boleh lagi menikah di Malaysia kerana dah ada rekod di pejabat agama. Sebab tu ramai yg plan nak nikah semula terutamanya students tak mendaftar bila balik. Cuma diingatkan supaya jangan lupa dapatkan surat pengesahan Konsulat kerana takut 'termengandung' sebelum sempat nikah semula dan menyukarkan proses membuat MYKID.....

      Delete
    8. Assalam......kla rm1000 sekepala tuk suami/isteri bukan warganegara pun kena ke? InshaAllah next year bayar penalti nih? minta pencerahan skit....

      Delete
  44. sape boleh share pengalaman waktu bicara kat mahkamah kes nikah tanpa izin??? plezzzz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. peglmn sya kes nikah siam tpi kami bujang dn dara.
      Kt mhkmah ad 2 proses:
      pertama : sebutan kes brmksud di sni ad pndftarn nikah y brtany soal dn semakan semua dokumen.
      jika xckup ia akn minta utk sediakan sbelum dibicara dihadpn hakim.

      Kedua : Bicara bermaksud anda akn dibicra secara brdepn dgn hakim syarie.Dan akn ditnya nikah dimana?wali duk dimana sewaktu msa brnikah?brpe jrak wali dgn tmpat nikah?

      #jika tiada keraguan hakim akan terus mklumkn prmohonan llus@tidak dn jika llus akn diberi tarikh amek perintah mahkamah sebulan dri tarikh llus permohonan.

      Tpi ini utk kes 22 bujng klu poligami sy xthu..jgn tkut jka xckup dokumen ckp jek kmi nk truskn prbicaraan dn kami mahukn keputusn segera dn redo ats segala kptusnya..

      insyallah ALLAH SWT akn mprmudhkn segala urusan ada..

      Delete
    2. tenkiu very much... :)

      Delete
  45. Ok I got an idea. Dari korang susah susah apa kata korang gi Singapore cos sini foreigners can get married.

    ReplyDelete
    Replies
    1. but still kena register kat malaysia right???

      Delete
  46. salam.... saya perlukan bantuan.... saya nk hubungi sape? nak email....

    ReplyDelete
  47. saya tiada duit....macam mana nk daftar? boleh ansuran ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ansuran sebenarnya bergantung pada budi bicara hakim. Anda boleh cuba merayu. Cuba berhubung dgn peguam Hafiz n Co dan minta pendapat beliau. Dia lebih arif kerana telah banyak kes yang dibantu....

      Delete
    2. Bagaimana nk dptkan khidmat Hafiz n Co dan berapa bayaran nya?

      Delete
  48. saya ingin bertanya beberapa soalan..
    sila email saya nurhamidah1989@gmail.com

    ReplyDelete
  49. Saya perlukan bantuan mangsa perbuatan kecurangan suami.banyak persoalan perlukan jawapn.. akma_jtk@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Email saya terus. Nikah.hatyai(at)gmail(.)com.

      Delete
  50. slam.sy bru 3 mggu khgwin dgn wrga pkistan di narathiwat.kmi dh dpatkn pngshan di kosul msia di songkhla dh.after this ape yg prlu sy buat utk dftar nikah di msia...sy ader bbrp soalan nk tnya..sila email di meenie36@yahoo.com

    ReplyDelete
  51. salam saya ingin bertanya.. saya dan suami telah bernikah masa awal 2012, tetapi masuk ke thailand tanpa menggunakan pass..dan pernikahan kami masih belum di daftarkan kerana tidak mendapat pengesahan konsulat.. sekarang saya sedang hamil, jadi bagaimna saya ingin menyelesaikan masalah ni, sebb saya mahukan anak ini berbinkan ayahnya... diharapkan dapat membantu saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untk msalh encik
      1. Dapatkan surat sumpah masuk thailand dn diendorse kn oleh KLN Putrajaya.
      2.Dapatkan perintah mahkamah MS28
      Prosesnya : Daftar pemohonan pegesahan nikah luar negara di mana2 mahkamah.Biasanya dlm mse 1bln dn boleh dpt.
      Surat perintah mahkamah ini diiktiraf JPN dn jbtn2 kerajaan lain.
      3. Jangan risau pasal pengesahan konsulat.
      jika nk tnya ap2 sila pm email saya no fon whatsapp anda afzain_blackparade@yahoo.com.my

      Insyallah dgn ilmu y ada saya boleh mbri nasihat.

      Delete
    2. IDAYU... klo boleh buat passport suami dan isteri... kemudian pergi terus ke pejabat agama yg anda nikah dahulu... minta surat pengesahan nikah untuk ke konsulat. tapi sebelom tu pastikan buat surat suruhanjaya sumpah spt yg disarankan oleh encik anonymous di atas dan cop KLN di putra jaya. RM20 CHARGE.

      dan jgn lupa bawa kesemua dokumen original yg ada jika anda ingin ke pejabat agama songkhla @ ke konsul... photestet lebih sikit semua dokumen yg penting. .

      cth surat sumpah tu boleh ditanyakan pada org yg anda jumpa dipesuruhjaya sumpah...

      Delete
    3. Terima kasih afzain dan Nixam kerana sudi membantu. ...

      Delete
    4. salam... maaf saya nk bertanya... saya dh nikah di thailand... skrg mslh sya dh mgandung n nk dftar... bleh tlg xcara nk dftr nikah dia selangor. tlg la sya dlm kebuntuan yg teramat sgt.... bleh tlg sya x...

      Delete
    5. sy xmpu tlng sy cme mpu mberi pndgn y sy thu shja slbihnya awk ushakn...

      Delete
    6. Soalan saya adalah selepas bernikah di Thailand, anda dapatkan surat pengesahan dari konsulat atau tidak? Dan anda bernikah di mana?

      Sekiranya ada surat pengesahan konsulat, tak jadi masalah untuk anda mendaftarkan kelahiran anak itu kelak. Sekiranya tidak ada, mungkin adalah lebih baik sekiranya anda pulang ke sana dan dapatkan surat pengesahan tersebut.

      Sekiranya anda bernikah di Pejabat Majlis Agama, surat pengesahan boleh dikeluarkan tanpa sebarang masalah. Sekiranya tidak di Pejabat, ada kemungkinan timbul masalah untuk mendapatkan pengesahan. ..

      Delete
  52. Sy khwin lari tnpa.pgthuan kluarga bln 9 ni kami akn naik mahkamah...jd sy nk tnye siapa yg perlu hadir smasa pbcraan slain dr kami...dan kalau wali sy tk thu tntng pkhwnn kami...kalau wali tk hadir mcm mn...kami khwin pakai wali dkt mjlis agama songkkla....minta pencerahan dan apa yg perlu kami buat sebelum perbicaraan...??? sgt-sgt perlukan bantuan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya dokumen lengkap, mahkamah biasanya tidak memanggil sesiapa pun. Saya cadangkan anda minta bantuan nasihat peguam...

      Delete
  53. Saya bercadang ingin berkhawin di thailand tanpa pengetahuan kuarga krn kuarga meminta saya menghabiskn study iaitu lgi 4 tahun..adakah sah perkhawinan itu jika kita menggunakan wali hakim padahal wali nasab masih ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sah mengikut hukum SEKIRANYA wali nasab berada lebih dari dua marhalah (lbh kurang 96km) semasa dinikahkan.

      Kiraan dikira mengikut garis lurus dan bukan jarak perjalanan....

      Delete
  54. Ada x sape2 disini yg khawin dithailand masa bergelar pljr???.. buleh kasi email..nk tanya pndpt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari komen pembaca bernama jebon. Dia seorang pelajar ketika bernikah di Thailand dan sedia membantu. Dia juga telah memberikan email dalam komennya itu.....

      Delete
  55. Malaysia ni negara yg mnyusahkn la..nk kawin pn mcm2 prosedur nk kne ikut..krajaan tau nk duit je..klu ikut undang2 islam sbnrnye mmg mudah untuk brkhawin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg pn.sbb tu la rmai yg ke thailand untk kawin. Mlysia stu2nye ngara yg amat mnyusahkn bangsa mlayu.

      Delete
    2. Ada sebab sebenarnya mengapa Kerajaan buat begitu tetapi punca masalahnya tidak dapat diselesaikan dgn prosedur. ...

      Delete
  56. salam...tumpang tanya,,kawan saya nak nikah kat indonesia..ada sape2 yg tau info tentang kawin kontrak indonesia x?,1 lg,,kalau dh nikah kat thailand n xdaftar kt malaysia xbole ke?(lelaki dh pun beristeri)
    sape2 yg tau boleh email haniszaike@gmail
    com..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang boleh kalau taknak daftar di Malaysia tetapi sekiranya ada masalah dikemudian hari, cana?

      Delete
  57. Sy dan isteri menikah di thai atas sebab poligami tanpa izin isteri pertama. Kami bcadang mdaftarkan pnikahan kami dlm masa tdekat. Adakah isteri pertama akan dipanggil utk proses perbicaraan di mahkamah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung kepada negeri dan hakim. Dari komen pembaca lain, tidak...

      Delete
    2. Terima kasih atas respon saudara. Kami suami isteri berasal dr luar kl, bolehkah kami mdaftarkan nikah kami d kl? kad pengenalan isteri beralamat d kl manakala sy masih beralamatkan negeri asal.

      Delete
    3. Saudara...
      Cnfrm btl2 dgn mhkmah. Kwn sy dftr d melaka n shah alam thn ni dua2 mhkamah pnggil isteri pertama. Terengganu pn sama, pnggil isteri pertama. Ini info setakat september 2014. Mmg mkin susah nk dftar tmbh2 nk sorok dr pengetahuan isteri pertama.

      Hrp kwn2 lain y ada info blh bntu...mhkmah mn y xpnggil isteri pertama. Kwn sy siap brgaduh dgn isteri pertama d luar mahkmah

      Delete
    4. Saya nasihatkan agar saudara dapatkan khidmat nasihat peguam. Biasanya akan mereka memberi khidmat nasihat percuma dan hanya mengenakan bayaran sekiranya fail dibuka.

      Setahu saya, pendaftaran hanya boleh dibuat mengikut alamat isteri. Tetapi alamat tersebut boleh ditukar mengikut kesesuaian dgn menukar alamat IC....

      Delete
  58. Sy bernikah dengan suami pd 11 sep 14 di Songkhla. Sy isteri ke 2. IC sy beralamat di Selangor mnkala suami beralamat di Negeri Sembilan. Boleh tak kami daftar pernikahan kami di negeri sembilan? Dan klu di negeri 9 adakah wife pertama akan di panggil oleh mahkamah? Mohon bantuan pakar atau sesiapa yg tahu psl ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh daftar di N9 dgn syarat alamat IC isteri ditukar kerana pendaftaran adalah berdasarkan alamat didalam IC isteri....

      Delete
    2. Terima kasih kerana menjawab soalan sy. Utk makluman tuan, Ic sy masih beralamat selangor. Tak tukar lg sbb semua dokumen yg berkaitan dah tertulis alamat di selangor. Sy telah pergi ke pejabat agama di N9 utk mengambil borang permohonan dan dan telah menghantar semula borang serta dokumen pd 26/12/14. Disebabkan alamat sy berbeza, terdapat satu borang pengesahan bermustautin di N9 yg sy perlu isi dan disahkan oleh imam masjid kariah sy. Masalah nye skrg semasa temuduga dgn uztaz di pejabat agama, beliau berkata sy perlu pergi ke pejabat agama islam di selangor utk dikenakan dakwaan bernikah tanpa izin dan suami sy akan didakwa di N9. Ini disebabkan sy bermustautin di N9 semenjak bln 10 iaitu slps nikah. Jd sy tidak boleh didakwa di N9. Mohon bantuan rakan2 yang mengetahui hal ini atau pernah melalui hal ini. Boleh email terus sy di nurulaini8304@gmail.com. Sy sgt2 mengharapkan respond segera.

      Delete
  59. Alhamdulilah....
    12-2013 Submit Afidavit Pegeshn nikh
    02-2014 Bicara Kes Pernikhn Sah
    03-2014 Perintah Mahkamah MS28 dikeluarkan.
    03-2014 Proses Siasatan Pjbt Agma
    05-2014 Dipanggil Untuk Siasatan
    05-2014 Dilanjutkan ke bhgn Pndakwaan
    10-2014 Bicara Untuk Bayar Denda
    #berikut proses permohonan kami hope bln 10/2014 nie dptlaa sijil nikah n kad nikah mlaysia tq Allah permudahkan urusan kami

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam... awak bleh tlg sya bg tau cm ne cara sya nk dftr nikah d sel. sbb aya dh mgandung... sya dlm tetekan... bleh bantu sya....

      Delete
    2. awk attachlaa email nti sy info melalui email...Mne thu sy bleh bgi sdikit sbyk y sy thu...

      Delete
    3. Kalau ada surat pengesahan dari Konsulat, tak perlu daftar nikah untuk buat MYKID anak kelak. Cukup sekadar sijil nikah dan surat pengesahan Konsulat semasa mendaftar kelahiran di JPN.

      Delete
  60. salam. sy dan suami da kawen kt songkhla pd akhir bln april thn ni. pd awal bln sept kami cube dftar nikah kt klntan memandangkan kami mmg asal klntan. cume bile sgla dokumen da diserahkan, kerani tu suruh bwa wali pd ari bicara tu. lpas bincang dgn psgan, kami ptuskan utk tarik blik kes. pyahla. da sah2 nikah kt thai tu xdpt izin, ni dorang sruh bwa wali plak sbb nk sahkan jarak@marhalah tu. klau wali xdtg, court akn notify melalui surat. of kos la sume family akan taw. family xbg nikah sbb suami sy tu da ad isteri. jd camne nk dftar kelahiran anak nt sdgkan kami da ptuskan xkn dftar di mlysia? sgala dokumen tmsuk sijil kawen dr islamic committee dan konsul mlysia mmg da lgkap dan ad dlm simpanan sy. prosedur ntah ape2 je court ni. lg nyusahkan adalah. yg pnting kami da sah disisi agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah anda yakin sah disisi Islam kerana pernikahan boleh dianggap tidak sah sekiranya wali nasab berada dalam lingkungan 2 batu marhalah tetapi anda tetap menggunakan wali hakim. Sebab itulah di Kelantan, wali dipanggil untuk mengesahkan jarak....

      Delete
  61. Assalam semua..
    Ada sesiapa blh email sy prosedur utk dftr nikah??
    luvleen.lynnda@gmail.com
    Kes sy wali enggan
    Ic sy mlk..blh ke dftr nikah negeri laen??
    Tlg email sy detail cara daftar..
    TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prosedur setiap negeri biasanya sama. Bezanya mungkin requirement dokumen dan kehadirn wali @ isteri pertama. Cara terbaik adalah bertanya sendiri di pejabat agama negeri di mana pendaftaran hendak dibuat.
      Pendaftaran hanya boleh dibuat mengikut alamat IC. Tapi alamat IC boleh ditukar mengikut keperluan. Namun begitu ada yg berkata hanya surat sumpah @ surat permastatutin dari imam kariah yg diperlukan sekiranya ingin mendaftar di negeri lain dari alamat IC.

      Delete
  62. Aslkm.saya bernikah dgn suami saya di narathiwat.masuk tk mengunakan pasport. Saya istri ke 2.istri pertama tahu suami dia kwin dgn saya. Sekarang mcne saya nk daftar kt malaysia. Saya dan suami saya tk mampu byar denda sebb kam ada ank yg masih belajar dan dlm tggungan kami. Tentang istri pertama memang dia tahu
    Tapi dia tk nk terima yg dia bermadu.mcmne saya nk buat sekarang.srat nikah siap ada saksi semua ckup.cuma mslah denda tu.blh tak di kurangkan sbb tk mampu

    ReplyDelete
  63. Aslkm.saya kwin di narathiwat dgn suami saya dan saya istri ke 2.kami warga emas. Anak masih belajar.istri pertama tahu kami dh lwin.tapi dia tk restu. Kami kwin lengkap dgn srat nikah dn sjil nikah swkali ada tpi msuk narathiwat tk pkai pasport..mamne nk mntak kurangkan byar denda sbb kami ni bkan mampu sgat.sbb byak taggungan. Apa yg blh saya buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya anggap dua komen di atas datang dari orang yg sama.

      Wassalam.

      Setahu saya, denda bergantung pada budi bicara Tuan Hakim. Budi bicara Tuan Hakim pula bergantung pada rayuan yang dibuat ketika perbicaraan.
      Jadi pernah ada pembaca yg menasihatkan apabila disuruh merayu, maka merayulah bersungguh sungguh supaya denda dikurangkan kerana kalau merayu setakat ala kadar, mungkin denda maksimum yang akan dikenakan. ...

      Delete
    2. Tuan hakim pn xleh hraplaa...die bgi sma rata jek y ada msalah atau tak dia xkesah pn...Puas merayu last2 ke lokap guwa..1 kes 1ribu so kalau kena 2 kes macam saya kena standby ahh 2ribu, jgn harap sangat hakim tu...dia x ada pun sifat perikemanusian..Kalau kena kat anak bini die nati baru die tahun apa erti org susah dgn org sng...puihh xguna merayu.

      Delete
  64. salam... saya nk tanye... skrg sya nk dftar peekahwinan di selangor... bleh bntu.. saya buntu. sbb ada yg kata kna daftar di mahkamah tinggi dlu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba tanya peguam syarie yg berdekatan atau hubungi En Hafiz yg saya tulis dlm blog nie. InsyaAllah dia boleh membantu.

      Delete
  65. salam saya nak tanya,

    macam mana saya nak tarik semula kes pendaftaran nikah saya di mahkamah tinggi.

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum. .. nk tanya if kawin di siam dan daftar di perak adakah ibu bapa akan dipanggil ke mahkamah semasa proses daftar.

    ReplyDelete
  67. Saya sgt2 perlukan bantuan.boleh tinggalkn contact number x?

    ReplyDelete
  68. Saya nk tnya.saya dh nikah di siam pada 8/1/2014..sekarang hamil 4 bulan.baby xboleh cek lg dkt klinik sbb katanya perlu surat nikah malaysia..smpai skrg sy belum dftar..apa yg perlu saya buat?ank klau lahir ada surat branak x?kalau dftar ambil masa brapa lama?sbb takut lambat nnti ank xde surat branak..mohon bantuan sgt2

    ReplyDelete
    Replies
    1. prgi jek klinik tu, xde mslh y pntg ad surat nikah siam n pgshn nikah dn pgeshn konsolat mlysia thai..dieowg app jek cme mklumt tarikh jek xkn di isi shgga dpt perith mhkmh sah nikh..kes awk cm sya..sy dftr pgshn nikh mhkmh sbln jek pstu dpt printhn mhkmh MS28 sah nikah trus klinik tu isi semula trkh nikh dn jpn pn trima perinth ini xde mslh xde surat branak mahupn mslh bin@binti..jnji nikah knelh jgn sbb mgndung mmg xdptlaa bin@binti bapa jika tarikh nikah lbih dri 3bln dgn klhirn baby..

      Delete
  69. assalam.sy nak tanya.sy brnikah di thailand pada jan 2002.skarang as 5org ank.ke4 empat ank sy xde masalah utk buat sijil lahir,tapi ank sy yang num 5 ad msalah bila jpn nak letak nama ank sy bin abdullah.sy tiada surat konsulat dr mlaysia camane cr nak dptkan ya?cm ad srt nikah dan pengesahan..boleh bantu..ay xpernah daftar perkahwinan dmalysia sbb ingatkn xde msaalah

    ReplyDelete
  70. askum saya dah bernikah selama 6 tahun,..minta bantuan dah buntu sgt...dokumen semua lengkap.... dengan siapa sy nak berurusan untuk pendaftaran dimlaysia..supaya urusan makamah tidak memanggil isteri pertama atau kedua..

    ReplyDelete
  71. Smua komen kt cni brusaha nk dptkn halal. Tp knp jbtn agama mnyusahkn?

    ReplyDelete
  72. Salam..sy tlh bkhwin dgn psngn di islamic committee of phatthalung pd awl thun ni.. tnpa pengethuan ibubapa..suami msih lg bujang.. andai kata klau sy bnikah smula di mlysia ikut adat melayu... xpe ke mcm tu yaa.. minta penjelasan...

    ReplyDelete
  73. salam...terima kasih admin dan info dr komen2...moga semua mendapat berkat dan di permudahkan urusan kalian...aamiin...

    ReplyDelete
  74. Salam. Boleh sy tahu siapa yg dah ada baby and dah daftarkan baby dkt JPN guna sijil nikah siam? Dan di JPN mana ye? Pls urgent. Boleh email saya di winananisham@gmail.com.

    ReplyDelete
  75. Salam. Sy berrnikah thailand sbg isteri ke 2. Sb nikah disana kerana wali tak izinkan sy meneruskan hubungan dgn suami org. Dokumen suma lengkap. Masalah sy sekarang adalah bapa sy penah beritahu jika dia dapati sy bernikah senyap2 di thailand dia ttp takkan restu dan dia mengatakan yg pernikahan sy akan terbatal. Benarkah begitu? Wali berada di Selangor semasa sy bernikah dan beliau tidak diberitahu ttg pemergian sy ke thailand. Mohon pencerahan pakar.

    ReplyDelete
  76. salam.saya baru berkahwin di thailand Majlis Agama Islam Songkhla dengan menggunakan ejen pada 3hb disember.mggu lepas..mudah sangat..

    1 kami mnaiki bas dari kl ke hat yai..sebanyak rm59 seorang
    kami turun di brder pas malysia dan di jemput oleh ejen nikah.
    2 masa di brder thailad kne bagi rm 2 tuk masuk klau bgi duit besa jng harap dpt baki.hahah
    3 kami diberi sarapan dan terus ke masjid songkhla semasa pnikahan ambik masa selama setengah jam sahaja.bayaran penuh dekat ejen semasa berada di masjid rm1550(mahal kn,nak halal pnya pasal).kat sana macam gelagat yg anda akan jumpa,siap ade buat psalinan pakaian pgantin.pkcik2 nak poligami,siap ada yg smpat selfie lgi sblum nikah dan slepas nikah.hahaha
    lepastu terus dibawah ke konsulat malysia dekat dengan area samila beach rasanya.hanya bgi dokumen dan isi borang..dan dia akan bagi resit datang esok.
    3 kami terus dibawa makan dan ke hotel the regency hotel hat yai
    4 datang amik dokumen ingt tukar duit bath 500 kerana akan dikenakan bayaran rm50 .hanya terima duit bath sahaja.pastu jln2

    saya nak tanya masa pendaftar wali sini kena turun ke?
    kalau daftar denda kena bayar berapa/penjara kena ke?
    kalau tak daftar boleh ke?
    macam pdaftar kt malysia sblum 6 bln?

    ReplyDelete
  77. Assslamualaikum nama saya amirul ingat sgt bantuan dari tuan. Saya berasal dari singapura dan pon sudah berkawin. Masalah nya saya ingat menikahi seorang wanita dimalaysia. Saya tak nak isteri saya tahu yang saya nikah lagi satu. Mcm mana hendak saya menikahi wanita malaysia tanpa isteri saya tahu. Pihak wanita sudah setuju tentang hal ini. Saya harap sgt tuan dpt bantu saya dlm hal nie. Harap tuan dpt balas email saya. Amirulaisy1966@gmail.com

    ReplyDelete
  78. Alhamdulilah, akhirnya kami dpt daftar jua prnikhan thailand kami..Walaupn tanpa surat konsulat tapi syukur sgt2 sbb hakim faham keadaan kami..Hampir 1thun lbih kes brjln bru kini kmi memiliki sijil nikah malaysia lgi 2mggu kad nikah kami pula siap...yeaaa settle masalah

    ReplyDelete
  79. bahasan yang sangat baik menjadi suatu pembelajaran bagi kita semua tentang kahwin...

    ReplyDelete
  80. Assslamualaikum nama saya amirul ingat sgt bantuan dari tuan. Saya berasal dari singapura dan pon sudah berkawin. Masalah nya saya ingat menikahi seorang wanita dimalaysia. Saya tak nak isteri saya tahu yang saya nikah lagi satu. Mcm mana hendak saya menikahi wanita malaysia tanpa isteri saya tahu. Pihak wanita sudah setuju tentang hal ini. Saya harap sgt tuan dpt bantu saya dlm hal nie. Harap tuan dpt balas email saya. Amirulaisy1966@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. sah ke nikah tempat thailand

      Delete
  81. Assalamulaikum..sye nak bertanya pasal daftar nikah..sye dah berkahwin 8 tahun..anak seorang umur 1tahun 9bulan..sye org kelantan,suami org pahang dan sye isteri kedua..sye menetap di p.pinang..sye nikah kat thailand..pejabat agama jawi p.pinang suruh suami daftar kat tempat lahir sye,apa yang sepatutnya kami buat untuk urus hal ini?

    ReplyDelete
  82. Salam..bole tak sape2 yg punyai pgalaman nikah di siam kongsikan pgalaman.sy pon brniat nk nikah di siam sbb ade masalh gan phak fmily popuan
    .ni alamt email saya. mirulkimi38@yahoo.com

    ReplyDelete
  83. salam..nk tnya..sy kwin d narathiwat.suami wrga pkistn,sy org klntan,skrng mnetap d slangor lbih stahun dh..kes dftr kwin kmi still dlm proses...pngshn di konsult msia di songkhla dh ade..skrng tngh prgnnt..mase pndftran ank dkt jpn nnti,akn ade prblem x?ape dokumen yg diorang mintak?asli ke fotokopi?sape2 tlong jwb plssss...

    ReplyDelete
  84. assalamu’alaikum puan…sy nk tnya.sy wrga msia,berkhwin dngn suami org pakistan di thailnd,sdh ade srt pngsahan dri konsulat msia di thailnd…dah pn mndftrkn prkhwinan di pjbt agama,kes kami dlam pjabat agama skarng,mslahnya,suami sy dsurh pulang ke pakistan sblum 26 jan 2015,tapi suami sy tdk pulang dsbbkan sy tengah mngandung 6 bulan lbih skrang dan tiada sesiapa utk mnjga sy mmndngkan sy tdak mmpnyai ibu bapa.dia brhjat utk prbharui smula visa dan sanggup mmbyr kompoun bila mana kes kami selesai insyaallahh dlm bulan mac nnti mengikut perkiraan pjabat agama,so,bila bersalin nnti,mcm mne dngn proses pndftran mykid n srat branak sy?brjlan dngn lncar atau tdak?ape dkumen yg dperlukan utk proses trsbut?klau nk copy pssport suami,dia nk yg muka dpan jer ker atau nk yg muka dpan dngn visa tu skali?hrap dpt jwb..sy bntu sngat2....meenie36@yahoo.com

    ReplyDelete
  85. Anonymous said...
    assalamu’alaikum puan…sy nk tnya.sy wrga msia,berkhwin dngn suami org pakistan di thailnd,sdh ade srt pngsahan dri konsulat msia di thailnd…dah pn mndftrkn prkhwinan di pjbt agama,kes kami dlam pjabat agama skarng,mslahnya,suami sy dsurh pulang ke pakistan sblum 26 jan 2015,tapi suami sy tdk pulang dsbbkan sy tengah mngandung 6 bulan lbih skrang dan tiada sesiapa utk mnjga sy mmndngkan sy tdak mmpnyai ibu bapa.dia brhjat utk prbharui smula visa dan sanggup mmbyr kompoun bila mana kes kami selesai insyaallahh dlm bulan mac nnti mengikut perkiraan pjabat agama,so,bila bersalin nnti,mcm mne dngn proses pndftran mykid n srat branak sy?brjlan dngn lncar atau tdak?ape dkumen yg dperlukan utk proses trsbut?klau nk copy pssport suami,dia nk yg muka dpan jer ker atau nk yg muka dpan dngn visa tu skali?hrap dpt jwb..sy bntu sngat2....meenie36@yahoo.com

    ReplyDelete

Sila baca semua komen kerana ianya juga mempunyai informasi dan pengalaman dari pembaca-pembaca yang lain yang boleh membantu menjawab hampir kesemua soalan anda.

Please read all the comments because it also contains useful informations and experiences from previous readers of this blog that can help answer almost all your questions. Use Google Translate for those who do not understand Malay.

Total Pageviews

Powered By Blogger