17 August 2013

Peguam Syarie dan Selamat Hari Raya Aidilfitry.....

Assalamualaikum,

Pertama sekali saya ingin memohon maaf kerana lama sangat tak update blog nie. Alhamdulillah walaupun begitu, masih ramai lagi yang mengunjungi blog ini dan mendapat serta menggunakan info yang terdapat di dalamnya untuk menghindarkan diri dari perbuatan maksiat.

Saya rasa belum terlambat untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitry untuk semua. Saya minta maaf sekiranya ada kekurangan dalam blog saya. Apa yang saya tulis adalah pengalaman saya ketika itu. Pengalaman yang amat menyeronokan dan akan terus kekal didalam ingatan. Saya juga yakin anda mempunyai pengalaman yang serupa walaupun tak sama.

Saya juga ingin mengucapkan tahniah buat semua pasangan yg telah berjaya mendirikan rumahtangga dengan berkat Allah swt. Saya doakan hubungan anda kekal hingga ke Jannah dan terus bahagia hingga ke akhir hayat.

Saya baru sudah membaca komen-komen yang telah anda tinggalkan dan banyak komen-komen tersebut bertanya tentang masalah pendaftaran. Buat pengetahuan semua, setiap negeri mempunyai undang-undang Syariahnya yang tersendiri yang bermaksud proses perundangan yang berbeza bagi negeri yang berbeza. Di dalam komen-komen tersebut saya telah berjumpa dengan seorang peguam Syarie yang sudi membantu memberikan nasihat tentang proses ini iaitu En Hafiz dari Tetuan Hafiz & Co berpejabat di Kuala Lumpur. Beliau boleh dihubungi di

Phone 03-6258 5877
Email hafiznco@gmail.com
Website http://www.peguam-syarie.com
Facbook  https://www.facebook.com/HafiznCo/info

Seperti juga En Ismail dan Ustaz Ismail yang saya sebut didalam blog saya, saya ingin menekankan sekali lagi yang saya tak mendapat komisen satu sen pun dari mereka ini. Apa yang saya buat ini adalah kerana saya tak suka mereka-mereka yang mengambil untung berlebihan atas kesukaran yang patutnya dipermudahkan.

Kepada yang sedang merancang untuk kesana, baca komen komen oleh pembaca yang lain serta print blog ini untuk panduan kesana. Komen dan info dari pengunjung yang lain mempunyai banyak lagi info dan pengalaman yang berguna. Kepada mereka-mereka ini, saya mengucapkan jutaan terima kasih. Semoga Allah membalas jasa baik dan keperihatinan anda dengan berkat dan rahmatNya......

21 comments:

  1. askum,saya ingin bertanya berapakah denda yang paling maximum dikenakan sekiranya berkahwin di yala thailand? berapa lamakah tempoh untuk pendaftaran dan tempoh mendapatkan sijil nikah setelah semua document diserahkan kepada pejabat agama?

    ReplyDelete
  2. Saya tolong jawab ya based on pengalaman.. utk kes mahkamah rendah syariah.. hampir setahun ... hantar dokumen .. tunggu 2 bulan ... dipanggil ke pejabat agama utk siasatan .. dokumen dihantar ke pendakwaraya ... lepas 10 bulan baru masuk mahkamah... byr denda .. suami kena 800 . Isteri 600 .. (denda maksimum ialah 1000 seorang) ..14 hari dr tarikh serah resit ke pejabat agama semula, dpt sijil nikah.

    ReplyDelete
  3. Denda maksimum 1000 per head. Dan tempoh tidak lebih dr setahun jika d selangor. Bergantung pd jadual mahkamah yg terrrlalu banyak kes

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Kami membawa pasangan untuk berkahwin / poligami secara sah di pejabat Majlis Agama Islam Thailand. Pernikahan ini adalah sah mengikut hukum syarak dan diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia. Insya-Allah urusan boleh dijalankan dalam 2 hari sahaja & dokumen lengkap dapat diterima pada hari tersebut.
      Sekiranya berminat, sila hubungi :-
      DRINA DMARYA RESOURCES
      No 7 Tingkat 1, Simpang 4, Teluk Pulai Klang.Selangor
      (Atas Kedai Kek Bee's)
      Tel : 03-33745230/ 013-3311606/0136312803/0169100809
      sekiranya kami dalam THAILAND WATSAP ke no : 0169100809

      Delete
  6. assalamualaikum.. sy nak kongsikan catatan pengalaman saya bernikah di thailand bersama pasangan pada ogos 2014 dengan kos yang jauh lebih murah. harap dapat membantu pasangan yang bercadang ingin nikah di sana. anda boleh baca catatan penuh saya di blog sy. sekadar ingin berkongsi.. terima kasih.

    http://destinasicintahalal.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. denda buat pahala di siam?

    no wonder zina kat malaysia bersepah

    jom kita BERSATU heret jabatan agama ke mahkamah sebab langgar perlembagaan malaysia

    semoga mudah dapat syahid DUNIA instead, amin D

    ReplyDelete
  8. Mereka bukn denda sebb nikah dkat siam tu.tpi denda sebb guna kn jaln yg salh.niat tidk menghalal kn cara

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan depa denda mmg sbb bdk2 tu nikah kat siam, tu la realitinya bukan alasan lain...

      Delete
  9. guna jalan yang salah? eh bukan, depa denda sebab xikut undang2 yg depa buat..jalan tetap syarie bro..kesian, nak cari redha Allah pun kene hukum dengan undang2 manusia..undang2 manusia mmg zalim...

    ReplyDelete
  10. Kami membawa pasangan untuk berkahwin / poligami secara sah di pejabat Majlis Agama Islam Thailand. Pernikahan ini adalah sah mengikut hukum syarak dan diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia. Insya-Allah urusan boleh dijalankan dalam 2 hari sahaja & dokumen lengkap dapat diterima pada hari tersebut.
    Sekiranya berminat, sila hubungi :-
    DRINA DMARYA RESOURCES
    No 7 Tingkat 1, Simpang 4, Teluk Pulai Klang.Selangor
    (Atas Kedai Kek Bee's)
    Tel : 03-33745230/ 013-3311606/0136312803/0169100809
    sekiranya kami dalam THAILAND WATSAP ke no : 0169100809

    ReplyDelete
  11. peguam = ejen undang2

    sindiket = ejen nikah siam

    majlis agama = 50%

    konsulat = 50%

    semua ada peranannya masing2. terpulang kita sama ada nak GUNA ejen uruskan nikah/daftar atau buat sendiri. cuma pastikan ejen yang benar BUKAN palsu. n rasanya konsulat tak dapat % dari rm450? sendiri mau ingatlah... sebab tuh sukar forward tarikh nikah ONCE konsulat dah sahkan!

    *p.s. now bisnes NAIK-TARAF.blogspot.com lebih lumayan daripada NIKAH SIAM. sila layari WEBSITE tersebut untuk info lanjut

    ReplyDelete
  12. Sekarang kalau pergi sendiri tak senang dh..dulu mayb senang kot.. huhu..Sy cuba g sendiri baru2 ni utk nikah kt sane, byk betul mslhnye..haiya..prosedur pun byk bertukar dh. dgn nk kena sbmit dokumen kt konsulat pg baru diorg nk terima la, dgn org thai x fhm ckp inggeris la, melayu apatah lg..rancang nk g 2 ari je tp trpksa duk sana smpai 4 ari..duit malaysia pun dh makin jatuh nilainye..dr rancang nk dpt murah, tetiber lebih mhl laks..so pd pndpt sy, brgantung pd nasib kot kalau g sendiri nih..kalau nasib baik, dpt le lg murah dr agen..kalau nasib x baik mcm sy, dpt le mhl..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh pm sy details?sy berkira kira nk ke sana berdua dgn psangan pd bln 9..mohon beri pencerahan mengenai prosedur yg dh berubah..nurasmanizaneyza@gmail.com

      Delete
  13. Assalamualaikum. Kepada pasangan yang berhajat untuk nikah di siam tanpa guna khidmat ejen boleh call pakcik saya: 013-445 9966 (Pakcik Mustapha pemandu kereta sewa bukit kayu hitam). Setiap minggu pakcik saya bawak pasangan pegi nikah di songkhla sekali dengan urusan di pejabat konsulat. Boleh datang terus ke bukit kayu hitam awal pagi. Sampai saja bukit kayu hitam terus call. Kalau nak call booking 1 hari sebelum datang lagi baik. Biasanya Pakcik Mustapha memang ada di sempadan bukit kayu hitam dari pukul 7.00 pagi lagi. Harga tambang teksi untuk 1 hari cuma Rm200 sahaja. Untuk urusan 2 hari Rm400. Bayaran di Pejabat Agama Rm450. Bayaran di pejabat konsulat rm50. Sewa hotel 3 bintang baru rm70. Jadi kalau nak kahwin bawak rm1000 pun dah cukup. kalau nak shoping bawak lah duit lebih sikit untuk belanja handbag kat isteri. Hehe.. Pakcik mustapha boleh bawak jalan2 dekat Hatyai sekali kalau mahu. Tak perlu bayar lebih. Call saja Pakcik Mustapha 013-445 9966.

    ReplyDelete
  14. Prosedur kat pej konsul dh berubah..ramai yg kena halau keluar dgn pak guard bila nak masuk hanta dokumen...disuruhnya dtg semula esok pagi..huhh.....hrp admin update blog...

    ReplyDelete
  15. Assalam semua...berminat nk menikah di sempadan...boleh email saya..matpie33@gmail.com..

    ReplyDelete
  16. Saya ada sedia khidmat kereta sewa di bukit kayu hitam 2 hari untuk urusan nikah di majlis agama islam songkhla Rm500. Boleh call 013-984 7820 (WAN) Standby rm540 untuk bayar di pejabat agama. Rm60 untuk bayar di pejabat konsulat & rm100 untuk hotel bertaraf 3 bintang. Cuma perlu bawak Rm1,200 saja siap semua. Tak perlu agen.

    ReplyDelete

Sila baca semua komen kerana ianya juga mempunyai informasi dan pengalaman dari pembaca-pembaca yang lain yang boleh membantu menjawab hampir kesemua soalan anda.

Please read all the comments because it also contains useful informations and experiences from previous readers of this blog that can help answer almost all your questions. Use Google Translate for those who do not understand Malay.

Total Pageviews

Powered By Blogger